Συνέντευξη Τύπου με θέμα “Eγκατάσταση των Φ/Β συστημάτων» (23/7/2009)

ΣΠ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Καλησπέρα. Ευχαριστώ γα την παρουσία και τη συμμετοχή σας. Σήμερα σας κάλεσα για να σας ενημερώσω για μια πρωτοβουλία που πήραμε από κοινού ο Τομέας Περιβάλλοντος και Χωροταξίας του ΠΑΣΟΚ και όλοι οι φορείς που ασχολούνται στην Ελλάδα με την ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
                       Αφορμή οι τελευταίες ανακοινώσεις του ΥΠΕΧΩΔΕ για το ζήτημα της χωροθέτησης και της αδειοδότησης των ΑΠΕ στην Ελλάδα ιδίως σε σχέση με τα φωτοβολταϊκά.
                       Ήταν όμως επίσης μια ευκαιρία να έρθουμε σε επίσημη επαφή με όλους αυτούς τους φορείς για τους οποίους σημειώνω ότι είναι η πρώτη φορά στην Ελλάδα που όλοι μαζί συνεργάζονται, έρχονται σε επικοινωνία με ένα πολιτικό κόμμα, γιατί οι ίδιοι αισθάνονται τη ανάγκη πλέον να διατρανώσουν την αγωνία και την ανησυχία τους, που πηγαίνει η προσπάθεια για την εγκατάσταση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στην Ελλάδα.
                       Μάλιστα υπάρχει και ένα σχετικό δελτίο Τύπου όλων των φορέων. Είναι η EREF, δηλαδή η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, η ΕΛΕΤΑΕΝ η Ελληνική Εταιρεία Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας από αιολικά, ο ΣΕΦ, Σύνδεσμος Επενδυτών Φωτοβολταϊκών, ΠΑΣΥΦ, Πανελλήνιος Σύνδεσμος Φωτοβολταϊκών και ΕΣΗΑΠΕ Εθνικό Συμβούλιο Ηλεκτροπαραγωγών από Ανανεώσιμες Πηγών Ενέργειας. Εκπροσωπούνται, μάλιστα είναι και σήμερα ακόμα εδώ μαζί μας.
                       Αυτή η συνάντηση έγινε γιατί όπως σας είπα πριν υπάρχει μεγάλο θέμα, πώς προοδεύει και πως προχωράει η εγκατάσταση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στην Ελλάδα. Ξεκινήσαμε τη συζήτηση μας ουσιαστικά διαπιστώνοντας ότι το ίδιο το κράτος παρανομεί επανειλημμένα σε ότι έχει να κάνει με την εγκατάσταση των ΑΠΕ.
                       Αναφέρομαι συγκεκριμένα στη διαδικασία αδειοδότησης από τη ΡΑΕ, τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, όπου σύμφωνα με τη νομοθεσία και τις δηλώσεις της ίδιας της ΡΑΕ η διαδικασία αδειοδότησης θα έπρεπε να έχει διάρκεια 10 μέρες. Από τις 10 μέρες έχουμε ξεφύγει και όπως χαριτολογώντας είπαν αλλά πολύ ουσιαστικά οι συμμετέχοντες στη συνάντηση, έχουμε φτάσει τις 1.000 και 1 νύχτες γιατί από τις 10 μέρες έχουμε φτάσει πλέον να έχουμε ξεπεράσει τα 2 χρόνια στη διαδικασία αδειοδότησης.
                       Αναφέρω ενδεικτικά ότι για τις άδειες που υποβλήθηκαν για να πάρουν αδειοδότηση το 2007- ή εξαίρεση υπάρχει σύμφωνα με το νόμο 3734 υποχρέωση για άδειες που υποβλήθηκαν τον Μάιο του 2007 να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία μέχρι τον Φεβρουάριο του 2008. Αυτό δεν έχει συμβεί. Ακόμη αυτές οι άδειες είναι σε αναμονή. Και επίσης για το δεύτερο πακέτο, δηλαδή άδειες που υποβλήθηκαν τον Ιούνιο του 2007 έπρεπε να έχουν λήξει τον Απρίλιο του 2009. Ούτε αυτό έχει συμβεί.
                       Σε ότι αφορά τις αποφάσεις του ΥΠΕΧΩΔΕ, είναι δυο αποφάσεις οι οποίες χρειάστηκε να περιμένουμε 3 ολόκληρα χρόνια για να τις δούμε να ετοιμάζονται και ουσιαστικά έχουμε δυο αποφάσεις που κατευθύνουν το τι θα γίνει με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και κατά κύριο λόγο με τα φωτοβολταϊκά σε δυο μεγάλους τομείς. Ο ένας είναι στα κτίρια των πολιτών, δηλαδή πώς μπορεί ένας πολίτης να εγκαταστήσει ένα φωτοβολταϊκό στο σπίτι του και το δεύτερο είναι για τις εγκαταστάσεις παραγωγής από φωτοβολταϊκά,  σε εκτός σχεδίου περιοχές.
                       Σε ότι αφορά τα ίδια τα σπίτια υπάρχουν πάρα πολύ σημαντικές ελλείψεις, που ουσιαστικά θα ακυρώσουν τη διαδικασία. Και θα την ακυρώσουν γιατί πρώτον δεν υπάρχουν συγκεκριμένες οδηγίες πώς μπορούν να γίνουν αυτές οι εγκαταστάσεις.
                       Να σας πω πολύ απλά ένα παράδειγμα. Αν σε ένα κτίριο που υπάρχουν περισσότεροι του ενός ιδιοκτήτες κάτοικοι, δηλαδή σε πολυκατοικίες, δεν υπάρχει διαδικασία πως αυτοί θα μπορέσουν να συντονιστούν μεταξύ τους, πώς πολεοδομικά θα γίνει η διαδικασία για να περάσουν τα καλώδια και τα συναφή, άρα το σύστημα από μόνο του θα ακυρωθεί.
                       Δεύτερον δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για εγκεκριμένα και εκπαιδευμένα συνεργεία, τα οποία θα μπορούν να κάνουν αυτές τις εγκαταστάσεις δημιουργώντας προβλήματα. Δεν υπάρχουν προδιαγραφές για το πώς οι Επιτροπές Αρχιτεκτονικού Ελέγχου θα μπορέσουν να ελέγξουν και να αδειοδοτήσουν και βέβαια αποκλείεται και η εγκατάσταση των φωτοβολταϊκών σε άλλα δομικά στοιχεία εκτός από την οροφή, πράγμα που για την Ελλάδα θα ήταν πάρα πολύ σημαντικό.
                       Ένα πάρα πολύ σημαντικό σημείο εδώ είναι ότι το ΥΠΕΧΩΔΕ  το ίδιο ομολογεί ότι η βασική του κατεύθυνση είναι να προστατέψει την Ελλάδα από τα φωτοβολταϊκά. Και μάλιστα λέει κατά λέξη στην ανακοίνωση Τύπου πριν από μερικές μέρες, ότι διασφαλίζεται με αυτές τις αποφάσεις η αναγκαία προστασία του περιβάλλοντος μέσω της αποφυγής κάλυψης με φωτοβολταϊκά στοιχεία κάθε πιθανής επιφάνειας.
                       Σε μια χώρα όπου θα έπρεπε να εκμεταλλευόμαστε στο μέγιστο δυνατό βαθμό τον ήλιο για να παράγουμε ενέργεια, το ΥΠΕΧΩΔΕ αναλαμβάνει δράση για να προστατέψει την Ελλάδα από αυτή την εγκατάσταση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και φωτοβολταϊκών σε όλους τους χώρους.
                       Θέλει να προστατέψει το τοπίο από τα φωτοβολταϊκά, θέλει να προστατέψει την πληθώρα έργων υποδομής για τα φωτοβολταϊκά από το να αναπτυχθούν σε όλη την Ελλάδα. Αυτό είναι η λάθος κατεύθυνση.
                       Είναι λάθος κατεύθυνση γιατί εμείς έχουμε πει πολύ συχνά ότι χρειάζεται σε όλη την Ελλάδα να αναπτύξουμε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας παντού για να επωφεληθούμε από τον δωρεάν και πιο σημαντικό πόρο ενέργειας, τον πιο σημαντικό ενεργειακό πόρο που έχουμε στη χώρα μας.
                       Έρχομαι στο δεύτερο μέρος που έχει να κάνει με τις εκτός σχεδίου περιοχές. Κατ’ αρχήν πρέπει να σας πω ότι εδώ έχουμε μια οπερέτα ουσιαστικά όπου τα Υπουργεία δεν συνεννοούνται μεταξύ τους. Και όταν λέω δεν συνεννοούνται, θα σας δείξω αυτό το οποίο μπορεί κάποιος να το βρει  στο site, του Υπουργείου Ανάπτυξης.
                       Σε αυτό λοιπόν, το οποίο είχε παρουσιαστεί σε κάθε νομό της Ελλάδας από το Υπουργείο Ανάπτυξης, στη σελίδα 4 αν θυμάμαι καλά, λέει το Υπουργείο Ανάπτυξης και ενημερώνει τους πολίτες ότι μεσαία έργα φωτοβολταϊκών μπορούν να εγκαθίστανται σε οποιοδήποτε οικόπεδο μη άρτιο και μη οικοδομήσιμο εφόσον έχει εκδοθεί απόφαση εξαίρεσης από την άδεια παραγωγής της ΡΑΕ.
                       Η απόφαση του ΥΠΕΧΩΔΕ λέει το ακριβώς αντίθετο. Ότι σε μη άρτια και μη οικοδομήσιμα δεν μπορούν να εγκατασταθούν. Άρα εδώ έχουμε δυο διαφορετικές πολιτικές για το ίδιο αντικείμενο, όπου επίσημα το κάθε Υπουργείο εκφράζει μια διαφορετική πολιτική. Βέβαια στην περίπτωση αυτή υπερισχύει η απόφαση του Υπουργού που λέει ότι δεν επιτρέπεται. Όμως όλοι οι άνθρωποι οι οποίοι ξεκίνησαν να κάνουν τις ετοιμασίες τους δεν μπορούν να το κάνουν.
                       Δεύτερον, προχωράει στην εγκατάσταση μόνο σε άρτια και οικοδομήσιμα οικόπεδα και εγκαταστάσεις πάνω από 20 KWatt και ουσιαστικά βάζει τον Έλληνα πολίτη στο δίλημμα, σε ένα άρτιο και οικοδομήσιμο θα χτίσω το σπίτι μου ή θα βάλω μια επιχείρηση με φωτοβολταϊκά; Χάνουμε και πάλι το στόχο. Εδώ ο στόχος ήταν να εκμεταλλευτούμε επιφάνειες γης που έχουμε που θα μπορούσε να εγκατασταθεί.
                       Και τρίτον και πάρα πολύ σημαντικό για τους πολίτες, αυτή η απόφαση του ΥΠΕΧΩΔΕ έχει αναδρομική ισχύ. Δηλαδή ισχύει και για τις άδειες που βρίσκονται σήμερα σε εκκρεμότητα.
                       Αυτό σημαίνει ότι άνθρωποι που έχουν μπει στα έξοδα και στον κόπο να κάνουν τις μελέτες, την προετοιμασία για να κάνουν αυτές τις εγκαταστάσεις σε μη άρτια και οικοδομήσιμα εκτός σχεδίου, σήμερα ακυρώνονται.
                       Αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό γιατί ουσιαστικά -και σημειώστε τον αριθμό που σας λέω- αυτό βγάζει εκτός διαδικασίας το 88% των αιτήσεων που εκκρεμούν. 2.854 αιτήσεις. Αυτό σημαίνει ότι 88% των αιτήσεων που εκκρεμούν που έχουν κατατεθεί στη ΡΑΕ, ουσιαστικά παύουν να έχουν αντικείμενο.
                       Αυτό σημαίνει ότι περίπου 3.000 Mw που θα μπορούσαν να εγκατασταθούν, 3.000 Mw είναι για να καταλάβετε περίπου 3 φορές η ισχύς που σήμερα υπάρχει εγκατεστημένη στην Ελλάδα από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, όλα αυτά με την απόφαση του ΥΠΕΧΩΔΕ τα πετάμε στον κάλαθο των αχρήστων ως χώρα. Και βέβαια προφανώς μαζί με αυτό πάει και η απώλεια πάρα πολύ μεγάλη σε θέσεις εργασίας και σε επενδύσεις που θα μπορούσαν να γίνουν.
                       Και τέλος υπάρχει και ένα ζήτημα πολεοδομικό καθαρά, ότι υποχρεώνονται οι υποψήφιοι επενδυτές να πάρουν όπως λέει η απόφαση έγκριση εργασιών μικρής κλίμακας. Το ενδιαφέρον εδώ είναι ότι και στον Γενικό Οικοδομικό Κανονισμό, στο ΓΟΚ, δεν υπάρχει καν η αναφορά φωτοβολταϊκά όπως και οι νέες τεχνολογίες, άρα η Πολεοδομία δεν γνωρίζει τίποτα γι’ αυτό το θέμα και δεύτερον δεν υπάρχει διαδικασία.
                       Κατά συνέπεια λοιπόν η Πολεοδομία λέει στον πολίτη ότι κοίταξε να δεις, εγώ δεν ξέρω πως θα σου δώσω άδεια εργασιών μικρής κλίμακας, άρα σε πηγαίνω στη διαδικασία μιας άδειας οικοδομής. Και άρα μπαίνει στη διαδικασία της Πολεοδομίας με αποτέλεσμα να μη μπορέσει ουσιαστικά ποτέ να ολοκληρώσει τη δουλειά του.
                       Επίσης πρέπει να πω ότι από αυτή την πρωτοβουλία του ΥΠΕΧΩΔΕ καθορίζεται ξεκάθαρα ότι αυτός που προσπαθεί να ρυθμίσει το τι γίνεται με την ενεργειακή πολιτική της χώρας είναι το ΥΠΕΧΩΔΕ.
                       Αφήνει στην άκρη τις προτάσεις που έχουν γίνει από το Συμβούλιο Εθνικής Ενεργειακής Στρατηγικής, από τη ΡΑΕ, από το ίδιο το Υπουργείο Ανάπτυξης και λέει -και το λέει ξεκάθαρα στην ανακοίνωση του το ΥΠΕΧΩΔΕ- ότι προβλέπει αυτές οι εγκαταστάσεις των φωτοβολταϊκών να αποτελέσουν το 3%, όχι παραπάνω, το 3%, μαζί με τη γεωθερμία στο ενεργειακό μίγμα.
                       Τη στιγμή που για να φτάσουμε τους στόχους της Ε.Ε. και να αναπτύξουμε όπως χρειάζεται τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας για την Ελλάδα αυτό το 3% θα έπρεπε να είναι από 12% και πάνω σύμφωνα με τις προοπτικές που έχουν σχεδιαστεί από διεθνείς φορείς, από διεθνείς Οργανισμούς κλπ, για να μπορέσουμε να φτάσουμε αυτούς τους στόχους.
                       Επίσης αναφέρει αυτή η ανακοίνωση ότι δεν πρέπει να εγκατασταθούν σε γεωργικούς χώρους σε ευρεία κλίμακα φωτοβολταϊκά για να προστατευτεί δήθεν το αγροτικό τοπίο της χώρας και η αγροτική παραγωγή.
                       Εδώ όμως εμείς έχουμε να πούμε ότι από την αντίθετη πλευρά η ίδια η ΠΑΣΕΓΕΣ που είναι και συμβουλευτικό όργανο του κράτους έχει πει ότι επιθυμεί την εγκατάσταση των φωτοβολταϊκών σ’ αυτές τις περιοχές γιατί άλλωστε –και αυτό το λέει η ΠΑΣΕΓΕΣ, δεν το λέμε εμείς- αν πηγαίναμε στο στόχο της κάλυψης από φωτοβολταϊκά των 850 Mw που χρειάζεται για να φτάσουμε τους στόχους της Ε.Ε., η κάλυψη αυτή θα ήταν το 0,1% της αγροτικής γης που υπάρχει στην Ελλάδα, αγροτικής γης υψηλής παραγωγικότητας.
                       Άρα το επιχείρημα που λέει ότι θέλουμε να προστατέψουμε την αγροτική γη δεν ισχύει. Αυτό που ισχύει είναι ότι η κυβέρνηση δεν θέλει σε καμία περίπτωση να αναπτυχθούν και μάλιστα με μικρές μονάδες η παραγωγή των φωτοβολταϊκών αλλά και άλλων ενεργειακών πηγών για να  είναι συγκεντρωμένη σε λίγα χέρια και κυρίως να υπάρχει ελεγχόμενη παραγωγή από άλλες μορφές ενέργειας και θα έρθω σ’ αυτό.
                       Πάντως το αποτέλεσμα είναι ότι ουσιαστικά με αυτές τις ρυθμίσεις η ελληνική αγορά έχει στραγγαλιστεί τελείως. Η ελληνική αγορά, όπως είπαν όλοι οι φορείς που συμμετείχαν στη συνάντηση που είχαμε σήμερα, είναι σε κατάσταση τελείως παγωμένη, δεν προχωράει καμία επένδυση. Σας είπα ότι εδώ και δυόμισι χρόνια εκκρεμούν αιτήσεις αδειοδοτήσεως στη ΡΑΕ παράνομα και βέβαια αυτή η ελληνική αγορά είναι τελείως στραγγαλισμένη.
                       Και για να σας δώσω κάποια συγκριτικά στοιχεία, στην Ελλάδα το 2008 εγκαταστάθηκαν 10 Mw. Την ίδια στιγμή, για την ίδια χρονική περίοδο στην Ισπανία εγκαταστάθηκαν 2.500 Mw από φωτοβολταϊκά. 10 στην Ελλάδα, 2.500 στην Ισπανία. Στη Γερμανία εγκαταστάθηκαν 1.500 Mw, 10 στην Ελλάδα. Στη Γαλλία, στην Τσεχία, στην Πορτογαλία, στο Βέλγιο, που ξεκίνησαν αργότερα από την Ελλάδα, υπάρχουν εγκαταστάσεις μέσα σε ένα χρόνο περίπου 50 Mw, στην Ελλάδα 10. Η Ελλάδα είναι η πλούσια χώρα σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. 10 στην Ελλάδα.
                       Εκτός από αυτά και τις προτάσεις του ΠΑΣΟΚ, τις οποίες έχω πει πολλές φορές αλλά θα σας πω πολύ συνοπτικά ότι εμείς έχουμε ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα και πρωτοβουλίες για την απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης, για την ενθάρρυνση εγκαταστάσεων ΑΠΕ μεγάλης ισχύος αλλά και μικρών μονάδων, για υποστηρικτικά μέτρα για την έρευνα και ανάπτυξη της εγχώριας τεχνολογίας και την υλοποίηση των αναγκαίων έργων υποδομής, υπάρχουν και άλλες πολύ σημαντικές ευκαιρίες που χάνονται στη χώρα μας.
                       Μία ευκαιρία που ίσως έχετε ακούσει είναι και κάτι που συζητήθηκε πολύ στο συμπόσιο της Σύμης, γιατί είχαμε και εκπροσώπους από αυτό το project, είναι το project DESERTEC. (Σας έχει μοιραστεί αυτός ο χάρτης). Είναι ένα πρόγραμμα της τάξης των 500 δισεκατομμυρίων €, το οποίο υλοποιείται στην ευρωμεσογειακή συνεργασία για εγκατάσταση φωτοβολταϊκών και άλλων συστημάτων παραγωγής ενέργειας από τον ήλιο, που θα διασυνδέσει τη βόρεια Αφρική, την περιοχή της Σαχάρας, με την Ευρώπη για την ηλεκτροδότηση.
                       Αν δείτε μέσα σε αυτό το χάρτη, η Ελλάδα αποτελεί έναν από τους κόμβους απ’ όπου θα περνάει η ενέργεια αυτή που θα παράγεται για να μπορέσει να φτάσει στους τελικούς καταναλωτές στην Ευρώπη.
                       Αυτό που σας περιγράφω τώρα υπάρχει στις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, υπάρχει στο σχεδιασμό του ίδιου του project DESERTEC, δεν υπάρχει πουθενά στην πολιτική της ελληνικής κυβέρνησης, απολύτως πουθενά. Και αυτό που λέω έχει να κάνει με το αν υπάρχει οποιοσδήποτε σχεδιασμός από την ίδια την ελληνική κυβέρνηση για την ανάπτυξη των αναγκαίων δικτύων υποδομής για τη μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας.
                       Σημειώνω ότι στο πλαίσιο ενός τέτοιου προγράμματος αυτού του κόστους, 500 δισεκατομμυρίων €, η Ελλάδα θα μπορούσε να ζητήσει από την Ευρωπαϊκή Ένωση την ένταξη μέσα στα διευρωπαϊκά δίκτυα της ανάπτυξης ενός ψηφιοποιημένου σύγχρονου δικτύου μεταφοράς και διανομής ενέργειας. Αυτό δεν έχει γίνει.
                       Και εμείς αναρωτιόμαστε, και απευθύνουμε την ερώτηση στην κυβέρνηση, πώς και με τι χρόνους θα μπορέσει να κάνει αυτές τις κινήσεις, για να μπορέσει και να απορροφήσει κοινοτικούς πόρους και να φτιάξει τις υποδομές, ώστε να μη χάσουμε αυτή την ευκαιρία σαν χώρα. Πολύ φοβόμαστε ότι και αυτό είναι κάτι που θα πρέπει να διαπραγματευτεί η επόμενη κυβέρνηση της χώρας που θα είναι  η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ.
                       Κλείνω τέλος με άλλη μία σημαντική υποχρέωση αν θέλετε αλλά και αναφορά για το τι θα έπρεπε να κάνει η Ελλάδα, όπου σύμφωνα με τον ιδρυτικό νόμο του Συμβουλίου Εθνικής Ενεργειακής Στρατηγικής θα έπρεπε κάθε χρόνο να υπάρχει μία ετήσια έκθεση ενεργειακού σχεδιασμού.
                       Το Συμβούλιο αυτό παρενέβη τον ιδρυτικό του νόμο, παρανόμησε δηλαδή, και το 2009 δεν εξέδωσε μία τέτοια έκθεση. Με τη δικαιολογία ότι ακριβώς λόγω της οικονομικής κρίσης δεν μπορούμε να εκτιμήσουμε ποιος είναι αυτός ο σχεδιασμός για να βγάλουμε αποτελέσματα.
                       Το δικό μας σχόλιο σε αυτό είναι ότι σε μία περίοδο ενεργειακής και οικονομικής κρίσης είναι ακριβώς η περίοδος που πρέπει κανείς να είχε το σχεδιασμό. Γιατί αλλιώς αφήνεται να άγεται και να φέρεται σε μία κατάσταση ενεργειακής μη εξασφάλισης της χώρας, ενεργειακής ένδειας της χώρας.
                       Και μαζί με αυτό πρέπει να σας πω ότι η Ελλάδα –και αυτό είναι κάτι που θα απασχολήσει όλους μας νομίζω μετά από μερικούς μήνες- σύμφωνα με την Οδηγία 28 του 2009 της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι υποχρεωμένη μέχρι το Δεκέμβριο του 2009, να καταθέσει το εθνικό σχέδιο δράσης για την ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Μέχρι σήμερα δεν γνωρίζουμε να έχει γίνει η οποιαδήποτε συζήτηση. Και μάλιστα όχι μόνο δεν γνωρίζουμε να έχει γίνει αυτό, αλλά βλέπουμε να επανέρχεται το θέμα του τι είναι ο ενεργειακός σχεδιασμός που θέλει η Ελλάδα.
                        Θυμίζω, πριν από δύο βδομάδες πάλι σε συνέντευξη τύπου, παρουσιάσαμε την ερώτηση που καταθέσαμε σε σχέση με το ερωτηματολόγιο του Εθνικού Συμβουλίου Ενεργειακού Σχεδιασμού, που επανέθετε το ζήτημα του λιθάνθρακα και της πυρηνικής ενέργειας, και ενώ δεν πήραμε απάντηση από τον Υπουργό Ανάπτυξης για το αν θέτει η κυβέρνηση θέμα πυρηνικής ενέργειας και λιθάνθρακα, είτε του ενός είτε του άλλου στην Ελλάδα, ήρθε να επιβεβαιώσει τα ερωτηματικά και την ανησυχία μας η δήλωση του Προέδρου της ΔΕΗ, του κ. Αθανασόπουλου, που λίγες μέρες μετά είπε ότι αν η Ελλάδα δεν στραφεί στο λιθάνθρακα θα είναι υποχρεωμένη να πάει στην πυρηνική ενέργεια.
                       Όπως καταλαβαίνετε λοιπόν αυτή η χώρα δεν έχει ενεργειακό σχεδιασμό. Είναι ένας σχεδιασμός ο οποίος απεμπολεί τεράστιες ευκαιρίες της χώρας για εκμετάλλευση και των ίδιων των ενεργειακών πηγών αλλά και την ανάπτυξη μιας τεράστιας αγοράς και παραγωγής δεδομένων για την εκμετάλλευση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, είναι ένας σχεδιασμός ανύπαρκτος ο οποίος χάνει διεθνείς ευκαιρίες, με το παράδειγμα του DESERTEC που σας είπα, και ουσιαστικά βάζει τη χώρα σε μία ένδεια ενέργειας και σε μία απόλυτη έλλειψη ασφάλειας ενεργειακής σιγουριάς.
                       Θεωρούμε ότι σε όλα αυτά θα πρέπει να υπάρξουν απαντήσεις από την κυβέρνηση. Και πάλι επαναλαμβάνω το ερώτημα προς τον Υπουργό Ανάπτυξης και τον Υπουργό ΠΕΧΩΔΕ, πρώτον αν θέλουν να αναπτυχθούν οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας στην Ελλάδα και αν θέλουν γιατί προσπαθούν να το κάνουν με αυτά τα νομοθετήματα που ουσιαστικά ανακόπτουν την ανάπτυξη των ΑΠΕ στην Ελλάδα, και δεύτερον αν υπάρχει ενεργειακός σχεδιασμός για τα επόμενα δέκα χρόνια, που θα πρέπει πολύ σύντομα να τον ανακοινώσουμε στην Ευρωπαϊκή Ένωση προκειμένου να μην έχουμε προβλήματα.
                       Αυτά. Στη διάθεσή σας για ερωτήσεις και ευχαριστώ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Κουβέλη, θέλω να σας ρωτήσω σχετικά με τις χθεσινές ανακοινώσεις του κ. Σουφλιά, θέλω να σας κάνω το ερώτημα λίγο ανάποδα. Υπάρχει κάτι καλό στις χθεσινές ανακοινώσεις;
ΣΠ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Υπάρχει κάτι αποσπασματικό στις χθεσινές ανακοινώσεις. Όπως είπα και σε διάφορες δηλώσεις μου από χθες, το να κοιτάξει κανείς να ανανεώσει το μέρος του στόλου των αυτοκινήτων το οποίο πραγματικά είναι ρυπογόνο, από μόνο του δεν είναι κακό. Όταν όμως όλα τα μέτρα τα οποία ανακοινώνονται περιορίζονται μόνο σε αυτό και σε μία εισπρακτική πολιτική, ουσιαστικά δεν μπορεί να περιμένει κανείς αποτέλεσμα.
                       Αυτό που εμάς ενδιαφέρει για την αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην Αθήνα και σε όλες τις μεγάλες πόλεις της χώρας είναι να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα. Και η δική μας πρόταση σε αυτό είναι ότι η αντιμετώπιση γίνεται με στροφή προς τα μέσα μαζικής μεταφοράς, με το να διευκολύνουμε την πρόσβαση του πολίτη σε αυτά τα μέσα, φυσικά κατά ένα μέρος με το ανανεωθεί ο στόλος, όμως λαμβάνοντας υπόψη και την ανάγκη προστασίας και της εθνικής οικονομίας από αυτή την πολύ μεγάλη εισαγωγική δραστηριότητα και επίσης προστατεύοντας τη φυσική άμυνα των πόλεων, που είναι οι ελεύθεροι χώροι.
                       Όλα αυτά δεν τα έχουμε δει ούτε στην πολιτική του ΥΠΕΧΩΔΕ που πρόσφατα ανακοινώθηκε για την Αττική με το Ρυθμιστικό Σχέδιο, που δεν προβλέπει τίποτα για τα μέσα μαζικής μεταφοράς και τον περιορισμό του αυτοκινήτου, όπως επίσης δεν το έχουμε δει στη συνολική πολιτική της κυβέρνησης, που θυμίζω πριν από δύο μήνες έδινε κίνητρα για να αγοράσουν οι Έλληνες αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού.
                       Κατά συνέπεια, και όποιο θετικό στοιχείο υπάρχει στην πράξη ακυρώνεται και γι’ αυτό μιλήσαμε χθες για ουσιαστικά εισπρακτικά μέτρα και μέτρα που έχουν σκοπό μόνο να τονώσουν την αγορά αυτοκινήτου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα ήθελα την άποψή σας για τον πράσινο δακτύλιο και για τον τρόπο που το χειρίζεται η κυβέρνηση και για την καθυστέρηση έως τώρα εφαρμογής του.
ΣΠ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Ευχαριστώ για την ερώτηση. Να θυμίσω ότι από το Μάιο του 2008 υπήρξαν ήδη εξαγγελίες του Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ και για πράσινο δακτύλιο και για πολλά άλλα ακόμα, από τα οποία δεν είδαμε μέσα στο χρόνο που πέρασε από τότε (ένας χρόνος και κάτι μήνες) να υλοποιείται οτιδήποτε.
                       Ο πράσινος δακτύλιος από μόνος του θα μπορούσε να είναι ένα θετικό βήμα αν υπήρχε μηχανισμός εφαρμογής. Και μηχανισμός εφαρμογής σημαίνει ότι πρέπει να έχεις και τη δυνατότητα να ελέγξεις και να εξετάσεις ποια αυτοκίνητα και ποιοι κινητήρες έχουν μεγάλη επίδραση στην ατμόσφαιρα ή όχι. Ποια αυτοκίνητα που, ακόμα και αν είναι σύγχρονης τεχνολογίας, είναι ρυθμισμένα και συντηρημένα με τέτοιο τρόπο που να μην δημιουργούν πρόβλημα.
                       Στη θεωρία λοιπόν είναι ένα καλό μέτρο το οποίο θα μπορούσε να δουλέψει, λείπουν όλες οι παράμετροι όμως, όπως ανακοινώθηκε πρόχειρα νομίζω, με προχειρότητα και βιαστικά από την κυβέρνηση, για να μπορέσει να αποδώσει.
                       Ευχαριστώ πολύ.
Σας άρεσε αυτό που διαβάσατε; Διαδώστε το:
Ετικέτες:
Κατηγορία: Τύπος & ΜΜΕ

Slider by webdesign