Κοινή συνέντευξη Τύπου των βουλευτών Σ. Κουβέλή & Χ. Καστανίδη, με θέμα: «Πυρκαγιές στην Αττική» (26/8/2009)

                               
Μ. ΚΑΡΑΚΛΙΟΥΜΗ: Καλησπέρα σε όλους. Τα γεγονότα των ημερών είναι σε όλους γνωστά. Είναι κοντά μας ο Πολιτικός Εκπρόσωπος για θέματα Εσωτερικών, ο Χάρης Καστανίδης ο οποίος θα ξεκινήσει και κατόπιν ο Σπύρος Κουβέλης Πολιτικός Εκπρόσωπος για θέματα Περιβάλλοντος.
                       Κύριε Καστανίδη, έχετε το λόγο.
Χ. ΚΑΣΤΑΝΙΔΗΣ: Κυρίες και κύριοι, ζούμε μια νέα τραγωδία που αφορά τον δασικό μας πλούτο το 2009. Και ζήσαμε έναν όλεθρο το καλοκαίρι του 2007. Μέσα σε δύο χρόνια υπήρξε μια απίστευτη οικολογική καταστροφή με τεράστιες συνέπειες για το περιβάλλον, τους ανθρώπους, τη ζωή μας.
                       Το 2007 κάηκαν περίπου 1 εκατομμύριο στρέμματα δασικού πλούτου. Μέχρι στιγμής το 2009 έχουν καεί πανελλαδικά 300.000 στρέμματα δασικού πλούτου, από τα οποία πάνω από 210.000 στην Αττική. Η Αττική δέχτηκε φέτος ένα αποφασιστικό πλήγμα σε βάρος της ζωής των ανθρώπων και του περιβάλλοντος.
                       Ζώντας αυτές τις δύο τεράστιες οικολογικές καταστροφές έχουμε την υποχρέωση μόνο τους Δασοπυροσβέστες, τους εθελοντές, τους χειριστές των πτητικών μέσων και τους πολίτες που προσπάθησαν να επαινέσουμε.
                       Εγκαλούμε και κατηγορούμε την Κυβέρνηση ότι έχει την απόλυτη ευθύνη για τα δύο τεράστια οικολογικά εγκλήματα το 2007 και το 2009 σε βάρος του δασικού μας πλούτου.
                       Η Κυβέρνηση έχει την απόλυτη ευθύνη, διότι συμπεριφέρθηκε σαν να μην συνέβη τίποτε το 2007. Δεν διδάχθηκε τίποτε από τον όλεθρο του 2007, δεν πήρε κανένα μέτρο, δεν σχεδίασε καμία πολιτική παρά τις προειδοποιήσεις αρμοδίων οργάνων, δεν συνετίστηκε και έτσι οδηγήθηκε μοιραία, αναποτελεσματική και καταστροφική στην νέα πυρκαγιά, στο νέο όλεθρο του 2009.
                       Τις βαριές ευθύνες της Κυβέρνησης θέλουμε σήμερα να τεκμηριώσουμε μαζί με τις προτάσεις μας για το τι πρέπει να γίνει.
                       Πρώτον, νωρίς ήδη από τον Δεκέμβριο του 2006 ο Συνήγορος του Πολίτη απέστειλε έγγραφο στον τότε Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης με την επισήμανση ότι η αποτελεσματική προστασία των δασικών οικοσυστημάτων της χώρας μας προϋποθέτει την γρήγορη σύνταξη και επισημοποίηση και δημοσίευση των δασικών χαρτών στο πλαίσιο της συνταγματικής υποχρέωσης να συνταγεί Δασολόγιο.
                       Παρά την επισήμανση του Συνηγόρου του Πολίτη από το 2006 για την ανάγκη σύνταξης και έκδοσης των δασικών χαρτών μέχρι στιγμής δεν υπάρχει τίποτε που να μας έχει κάνει σοφότερους γι’ αυτό το θέμα.
                       Δεύτερον, μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές του 2007 για τις οποίες θρηνήσαμε όχι μόνο το δασικό μας πλούτο, αλλά ζημίες περιουσιακές και κυρίως ανθρώπινες ζωές, μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές του 2007 το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ανέθεσε σε επιστήμονες να συντάξουν μελέτη για τις πυρκαγιές στη νότια ζώνη της Ευρώπης όπου είναι και οι μεγάλες απώλειες και φυσικά και για την Ελλάδα.
                       Το πόρισμα αυτό ολοκληρώθηκε το Φεβρουάριο του 2008 και είναι αποκαλυπτικό για τα στοιχεία που δίδει, καθώς είναι αποκαλυπτικό και για τις τεράστιες ευθύνες της κυβερνητικής απραξίας και της έλλειψης κυβερνητικού σχεδιασμού.
                       Επισημαίνω τα βασικά στοιχεία του πορίσματος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, συγκεκριμένα της Επιτροπής Περιβάλλοντος και Δημόσιας Υγείας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Τι λέει το πόρισμα αυτό.
                       Επισημαίνει ότι για 7 ολόκληρα χρόνια από το 2000 μέχρι και το 2006, συμπεριλαμβανομένου του 2000 ως έτους εκκινήσεως και συμπεριλαμβανομένου επίσης ως έτος λήξεως το 2006, για 7 ολόκληρα χρόνια, οι καμένες ελληνικές δασικές εκτάσεις αντιστοιχούσαν μόλις στο 6% των συνολικά καμένων εκτάσεων της Ευρώπης.
                       Επαναλαμβάνω οι καμένες δασικές ελληνικές εκτάσεις αντιστοιχούσαν για 7 χρόνια στο 6% των συνολικά καμένων εκτάσεων της Ευρώπης. Μόλις το 2007 σε ένα καλοκαίρι όταν κάηκαν περίπου 1 εκατομμύρια στρέμματα ελληνικού δάσους, οι καμένες ελληνικές δασικές εκτάσεις για ένα καλοκαίρι του 2007 ανήλθαν στο 55% των καμένων ευρωπαϊκών δασικών εκτάσεων.
                       Και παρά το γεγονός ότι σε ένα καλοκαίρι καταστρέφονται δασικές εκτάσεις που είναι το 55% των συνολικά καμένων ευρωπαϊκών εκτάσεων αυτή τη κυβέρνηση συνέχισε να αγοράζει αγρούς. Να κοιμάται, να μην παίρνει κανένα μέτρο, να μην αποφασίζει τίποτε σοβαρό, να μην έχει κανένα σχέδιο.
                       Επισημαίνει η ίδια έκθεση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου τι πρέπει να συμβεί και ποια είναι τα κολοσσιαία λάθη της κυβερνητικής πολιτικής. Επισημαίνει ότι στην Ελλάδα δίδεται ιδιαίτερη βαρύτητα στις πολιτικές καταστολής και δεν δίδεται καμία βαρύτητα στις πολιτικές πρόληψης. Και καλεί την ελληνική κυβέρνηση να έχει σχέδιο και να δαπανήσει χρήματα στις πολιτικές πρόληψης.
                       Ποιες είναι οι πολιτικές πρόληψης σύμφωνα με την έκθεση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου; Είναι η διάνοιξη και η συντήρηση των δασικών οδών, είναι η διαμόρφωση και η συντήρηση των αντιπυρικών ζωνών μέσα στα δάση, είναι η φύλαξη και ο καθαρισμός των χώρων γύρω από τις χωματερές ή τους χώρους φύλαξης απορριμμάτων. Δηλαδή είναι η ανάγκη μιας διαφορετικής διαχείρισης των απορριμμάτων. Είναι ο εξοπλισμός, είναι τα πυροπαρατηρητήρια στελεχωμένα για να μπορούν να παρατηρούν κλπ.
                       Η Κυβέρνηση παρά τη σαφή υπόδειξη και της ευθύνης, αλλά και της πρότασης για το τι πρέπει να συμβεί στον τομέα της πρόληψης δεν παίρνει κανένα απολύτως μέτρο. Ούτε πυροπαρατηρητήρια προστίθενται ούτε οι δασικοί δρόμοι ανοίγονται και συντηρούνται όπως πρέπει να ανοιχτούν και να συντηρηθούν ούτε οι αντιπυρικές ζώνες διανοίγονται και συντηρούνται από τη στιγμή που η Δασική Υπηρεσία που είναι υπεύθυνη γι’ αυτά έχει δραματική υποστελέχωση έχει δραματική έλλειψη προσωπικού και όπως επισημαίνει και ο Συνήγορος του Πολίτη δε χρηματοδοτείται ακόμα και όταν υπάρχουν ώριμα έργα.
                       Η Κυβέρνηση για να σας δώσω να καταλάβετε την πλήρη ανυπαρξία της και την προχειρότητά της και το πελατειακό σύνδρομο από το οποίο διοικούνται οι πράξεις της. Η Κυβέρνηση διέθεσε για όλα αυτά για όλες τις δράσεις πολιτικής προστασίας για όλες τις πολιτικές πρόληψης και οι πολιτικές πρόληψης είναι πολλές διέθεσε στους δήμους για το 2009 εξήντα εκατομμύρια ευρώ.
                       Από αυτά τα εξήντα εκατομμύρια ευρώ τα 31.274.000 ευρώ τα μοίρασε υποτίθεται βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων και με δημοσιοποιημένη απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών μετά από πρόταση της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας. Τα άλλα τριάντα περίπου εκατομμύρια τα διαχειρίστηκε αφανώς και κάτω από το τραπέζι η ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών. Τα 31.274.000 κατανέμονται ως εξής για να έχετε εικόνα του τρόπου κατανομής και των κριτηρίων που χρησιμοποιήθηκαν.
                       Ο Δήμος Αθηναίων παίρνει από την Κυβέρνηση από το πρόγραμμα αυτό 336.000 ευρώ για πολιτικές πρόληψης για οριζόντιες πολιτικές πολιτικής προστασίας και έχει να διαχειριστεί και καλώς το πήρε αυτό το ποσό ένα πολύ μικρό μέρος δασικής κάλυψης.
                       Το σύνολο των δεκατεσσάρων δήμων της Βορειανατολικής Αττικής εντός των ορίων των οποίων κάηκαν 213.000 στρέμματα πήραν περίπου 500.000 ευρώ. Αυτή είναι η Κυβέρνηση του κ. Καραμανλή. Επαναλαμβάνω 14 Δήμοι εντός των ορίων των οποίων κάηκαν 213.000 στρέμματα πήραν για πολιτικές πολιτικής προστασίας και πρόληψης περίπου 500.000 ευρώ. Όταν ο Δήμος Αθηναίων μόνος του πήρε για το ίδιο έτος το 2009 336.000 ευρώ. Για να δώσω και ένα άλλο παράδειγμα που δεν είναι στην «πυρίκαυστο ζώνη» σε εισαγωγικά η λέξη στη Βόρεια Ελλάδα ο Δήμος Θεσσαλονίκης πήρε ένα ποσό το οποίο είναι πενιχρό 84.000 ευρώ. Το σύνολο των πέντε Δήμων που έχουν άμεση πρόσβαση στο δάσος του Σεϊχσού δηλαδή ο Δήμος Συκεών ο Δήμος Πεύκων ο Δήμος Πανοράματος ο Δήμος Τριανδίας και ο Δήμος Αγ. Παύλου πήρε 88.000 ευρώ πήραν όλοι μαζί 88.000 ευρώ.
                       Το δεύτερο πόρισμα το δεύτερο συμπέρασμα της αποφασιστικής αυτής έκθεσης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου είναι ότι υπάρχουν πολλά λάθη στην πολιτική καταστολής. Επισημαίνει το πόρισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ότι η ευθύνη της Κυβέρνησης είναι τεράστια διότι υπάρχουν πολλά κενά στο Πυροσβεστικό Σώμα. Διότι δεν υπάρχουν τα κατάλληλα μέσα πυρόσβεσης και από αέρος και από ξηράς και ότι υπάρχει προφανής έλλειψη συντονισμού και στο εσωτερικό της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας αλλά και μεταξύ Πυροσβεστικής Υπηρεσίας και Δασικής Υπηρεσίας.
                       Δίδει ένα παράδειγμα η έκθεση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Η πολιτική της αντιπυράς δηλαδή της ανακοπής μιας πυρκαγιάς με ελεγχόμενη πολιτική αντιπυράς μέσα το δάσος μπορεί να την κάνει η Δασική Υπηρεσία. Η Δασική Υπηρεσία όμως δεν έχει προσωπικό και την ίδια ώρα το προσωπικό της πυρόσβεσης του Πυροσβεστικού Σώματος γνωρίζει τι σημαίνει να σβήνει αστική πυρκαγιά αλλά όχι δασική πυρκαγιά. Άρα θα έπρεπε να ληφθούν και εκεί μέτρα. Μέτρα αύξησης του προσωπικού μέτρα συντονισμού μεταξύ Πυροσβεστικής και Δασικής Υπηρεσίας. Διαφορετική πολιτική καταστολής αλλά και πάλι η Κυβέρνηση παρά τις επισημάνσεις από την έκθεση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου δεν παίρνει κανένα απολύτως μέτρο.
                       Τον Ιούλιο του 2008 ο Συνήγορος του Πολίτη προειδοποιεί και πάλι ευθέως την Κυβέρνηση. Ο Συνήγορος του Πολίτη επισκέπτεται την καμένη Εύβοια για να δει πώς πάνε οι πολιτικές ανόρθωσης της περιοχής και τι γίνεται με τους κατοίκους. Η Εύβοια όπως θυμάστε το 2007 επίσης επλήγη. Τον Ιούνιο του 2008 ο Συνήγορος του Πολίτη περιοδεύει στις πληγείσες περιοχές της Ευβοίας. Συναντάται με αρμοδίους φορείς από την Πυροσβεστική μέχρι τους πολίτες από την αστυνομία μέχρι την τοπική αυτοδιοίκηση και συμπεραίνει σε ένα έγγραφο – κόλαφο για την Κυβέρνηση ότι δε διατίθενται κονδύλια στη Δασική Υπηρεσία για να κάνει μέτρα πρόληψης. Ότι δε δίδονται επαρκής χρηματοδοτήσεις και προς τη Δασική Υπηρεσία και προς τους ΟΤΑ για να συλλέξουν την περίφημη και επικίνδυνη βιομάζα. Διότι θα πρέπει να υπάρξει ένα σχέδιο κοπής των χόρτων που υπάρχουν μέσα στα δάση. Είναι μια εύφλεκτη ύλη που αναμεταδίδει με τρομακτικούς ρυθμούς τους κινδύνους και επεκτείνει τη φωτιά.
                       Δεν υπάρχει κανένα σχέδιο για τη συλλογή της βιομάζας λέει ο Συνήγορος του Πολίτη και αναφέρεται στη μαρτυρία αξιωματικού του πυροσβεστικού που δηλώνει ότι από αέρος πετώντας και παρατηρώντας τα δάση επειδή δε γίνεται συντήρηση των αντιπυρικών ζωνών και του δασικού οδικού δικτύου οι δασικές εκτάσεις συνενώνονται και σκεπάζουν και τους δρόμους και τις αντιπυρικές ζώνες με αποτέλεσμα να μην μπορούν να επιχειρούν οι πυροσβεστικές δυνάμεις. Αυτό παρακαλώ είναι έγγραφο του Συνηγόρου του Πολίτη τον Ιούλιο του 2008. Και είναι έγγραφο που έχει κοινοποιηθεί στην Κυβέρνηση. Και ζητάει μέτρα υποδεικνύει συγκεκριμένα πράγματα.
                       Η Κυβέρνηση εξακολουθεί να κοιμάται. Εξακολουθεί να δείχνει παντελή αδιαφορία. Εξακολουθεί να αποδεικνύει ότι είναι αγρίως ανεύθυνη και βασανιστικά αναποτελεσματική. Αναφέρομαι μόνο σε τρία πολύ σοβαρά έγγραφα – προειδοποιήσεις από το 2006 για τους δασικούς χάρτες του Συνηγόρου του Πολίτη. Από το Φεβρουάριο του 2008 είναι θεμελιώδες αυτό το έγγραφο με το πόρισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου που υποδεικνύει ευθύνες και υποδεικνύει και λύσεις και τον Ιούλιο του 2008 νέο έγγραφο του Συνηγόρου του Πολίτη που υποδεικνύει επίσης ευθύνες και υποδεικνύει και λύσεις.
                       Η Κυβέρνηση καθεύδει. Να γιατί ισχυριστήκαμε ότι σαν να μη συνέβη τίποτα το 2007 για την Κυβέρνηση δε διδάχτηκε δε συμπέρανε δε σχεδίασε δεν πήρε κανένα μέτρο και άβουλη μας οδήγησε στην καταστροφή του 2009. Και μερικά πρόσθετα στοιχεία. Για να δούμε την έλλειψη του συντονισμού και της ορθής διοίκησης του Πυροσβεστικού Σώματος. Την ημέρα που ξέσπασε στη θέση Σέσι η φωτιά στο Γραμματικό, μια μικρή εστία περίπου 100 μέτρων, απουσίαζε σε άδεια και ο Περιφερειακός Διοικητής της Ανατολικής Αττικής και ο Διοικητής του Πυροσβεστικού Σταθμού της Νέας Μάκρης, στα όρια του οποίου υπάγεται η πληγείσα περιοχή.
Και αυτό συμβαίνει όταν ο βαθμός επικινδυνότητας της περιοχής είναι 4. Όταν λοιπόν ο βαθμός επικινδυνότητας μιας περιοχής είναι στο 4, δεν είναι σωστό από άποψη διοικητική ν’ απουσιάζει και ο Διοικητής της Ανατολικής Αττικής, ο Πυροσβεστικός Περιφερειάρχης και ο Διοικητής του Πυροσβεστικού Σταθμού της Νέας Μάκρης.
2) Όλα χάθηκαν τις πρώτες ώρες, όταν μπορούσε να ελεγχθεί το μέτωπο της φωτιάς που ήταν μόλις 100 μέτρα. Υπήρξαν λανθασμένοι υπολογισμοί αλλά δεν είναι η ώρα να μιλήσουμε γι ‘αυτό.
3) Όταν, πριν από μερικούς μήνες, είχαμε εκφράσει ιδιαίτερη ανησυχία για τις συμβάσεις μίσθωσης των ελικοπτέρων μετά την περίφημη δήλωση ότι καθυστερήσαμε διότι η βροχή μας ευνοούσε, την οποία έκανε η ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών, έλεγε «μας ευνοούσε ο καιρός», θυμόσαστε τη δήλωση του Αναπληρωτή Υπουργού Εσωτερικών, όταν λοιπόν εκφράσαμε την ανησυχία μας, η κυβέρνηση επετέθη στο ΠΑΣΟΚ αλλά δεν έδωσε κανένα στοιχείο για τους οικονομικούς όρους της σύμβασης.
Εμείς λοιπόν καλούμε και αυτή τη στιγμή να δώσει τα οικονομικά στοιχεία της σύμβασης για τα ελικόπτερα, να δώσει τα οικονομικά στοιχεία συγκριτικά με περασμένες χρονιές και να δώσει και τα οικονομικά στοιχεία συγκριτικά με άλλες χώρες.
Επιπροσθέτως: 28 Μαΐου του 2008 η Διακομματική Επιτροπή της Βουλής για το Περιβάλλον συζητά τις πολιτικές πρόληψης και προστασίας των δασικών μας οικοσυστημάτων. Σε αυτή τη συζήτηση, καλούνται όλοι οι επικεφαλής Συνδέσμων, π.χ. ο επικεφαλής του Συνδέσμου Προστασίας της Πεντέλης, ο επικεφαλής του Συνδέσμου Δυτικής Αθήνας, καλούνται λοιπόν διάφοροι επικεφαλής οι οποίοι είναι συνήθως Δήμαρχοι.
Στη συνεδρίαση λοιπόν της Διακομματικής Επιτροπής για τις πολιτικές προστασίας των δασών, επισημαίνουν όλοι οι Δήμαρχοι ότι πρέπει να υπάρξουν πολύ σημαντικά μέτρα, από τα μέτρα πρόληψης μέχρι τις πολιτικές γης. Οι δε Δήμαρχοι είναι εξαιρετικά αυστηροί. Καταγγέλλουν από βοσκούς μέχρι ακόμη και Δημάρχους που δεν κάνουν καλά τη δουλειά τους, από Πολεοδόμους μέχρι συμφέροντα Μονών, μέχρι συμφέροντα Συνεταιρισμών. Και ζητούν μια σειρά από μέτρα, μεταξύ των οποίων να κηρυχθούν το Ποικίλο Όρος, το Αιγάλεω, ο Υμηττός, που είναι τελικά οι τελευταίοι πνεύμονες, ως εθνικοί δρυμοί.
Παρών στη συνεδρίαση της Διακομματικής Επιτροπής της 28ης Μαΐου , ο Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης ο οποίος δεσμεύεται στο τέλος της συνεδρίασης ότι θ’ αναλάβει αμέσως την πρωτοβουλία η κυβέρνηση να κηρύξει τα τρία όρη ως εθνικούς δρυμούς και θα πάρει όλα τα μέτρα για τις πολιτικές πρόληψης. Έχει καεί στο σύνολό της σχεδόν η Αττική. Και οι κύριοι αυτοί που δεσμεύτηκαν να κάνουν όσα σας προανέφερα θα είχαν τη στοιχειώδη ευθύνη ν’ απολογηθούν και να εξηγήσουν γιατί δεν έκαναν όσα υποσχέθηκαν.
Δεν κήρυξαν ούτε το Ποικίλο Όρος ούτε το Αιγάλεω ούτε τον Υμηττό ως εθνικούς δρυμούς. Δεν έδωσαν τα χρήματα. Δεν έδωσαν στελέχη στη Δασική Υπηρεσία. Δεν έδωσαν τα χρήματα που αναγκαιούν για τις πολιτικές πρόληψης στους Δήμους.
Και κάτι ακόμη και μ’ αυτό τελειώνω, για να καταλάβουμε την ανυπαρξία κράτους, πολιτικής και συντονισμού: Λίγο πριν από τις καταστροφές και τον όλεθρο του καλοκαιριού του 2007, ο Σύνδεσμος της Δυτικής Αθήνας κάνει μια ημερίδα στην οποία ο Δασάρχης Αιγάλεω καταγγέλλει ότι δε μπορεί να συντηρήσει 200 χιλιόμετρα δασικού οδικού δικτύου και αντιπυρικών ζωνών με 12.000 ευρώ. Είναι καταγεγραμμένα στα πρακτικά της ημερίδας.
Ο Δασάρχης λοιπόν καταγγέλλει αυτό το 2007. Ότι για 200.000 δασικό οδικό δίκτυο και αντιπυρικές ζώνες δεν μπορεί να κάνει τίποτε με 12.000 ευρώ. Η καταγγελία αξιοποιείται αμέσως από τον ΑΣΔΑ και τον Πρόεδρό του και ζητείται από τον παρόντα Νομάρχη κ. Σγουρό, να δοθεί έκτακτη ενίσχυση. Πράγματι, ο κ. Σγουρός αποφασίζει να δώσει 1.000.000 ευρώ. Και το δίνει αμέσως το 1.000.000 ευρώ. Αναλαμβάνει τότε η Δασική Υπηρεσία να εγκρίνει τις μελέτες που υπέβαλλε ο ΑΣΔΑ, ο Σύνδεσμος δηλαδή Δυτικής Αθήνας.
Από το 2007 μέχρι αυτή την ώρα ο ΑΣΔΑ δε μπορεί να αξιοποιήσει το 1.000.000 για τη συντήρηση του δασικού οδικού δικτύου και τη διάνοιξη αντιπυρικών ζωνών, διότι η υποστελεχωμένη Δασική Υπηρεσία δεν έχει χρόνο για να εγκρίνει τις σχετικές μελέτες. Από το 2007..
Κλείνω με μια φράση: Δεν έχουμε την αξίωση να ζητήσουμε καμία ευαισθησία, καμία ευθύνη από μια κυβέρνηση η οποία έχει αποδειχθεί, επαναλαμβάνω, βασανιστικά αναποτελεσματική και αγρίως ανεύθυνη. Ίσως, στο βάθος της συνείδησής τους να υπάρχουν κάποια στελέχη της κυβέρνησης που αν διαθέτουν στοιχειώδες φιλότιμο θα μπορούσαν να βγουν, να εμφανιστούν ενώπιον της δημοκρατίας και ενώπιον του λαού για ν’ απολογηθούν γιατί τουλάχιστον γιατί δεν έκαναν μερικά πράγματα.
Ευχαριστώ πολύ.
Μ. ΚΑΡΑΚΛΙΟΥΜΗ: Ευχαριστούμε. Κύριε Κουβέλη έχει το λόγο.
Σ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Ευχαριστώ κι εγώ με τη σειρά μου που είστε εδώ για να μιλήσουμε γι’ αυτά τα θέματα.
Κατ’ αρχήν θέλω να σας πω ότι έχοντας την εμπειρία του να είναι κανείς σ’ αυτές τις περιοχές που καίγονταν όλες αυτές τις μέρες, γιατί ήμουν κάθε μέρα εκεί, μέχρι κι εχθές που τελευταία φορά ανέβηκα στην Πεντέλη, θέλω κατ’ αρχήν να ευχαριστήσω όλους αυτούς που έδωσαν μάχη για ν’ αντιμετωπίσουν τη φωτιά. Θέλω να ευχαριστήσω τους πυροσβέστες, τους δασοπυροσβέστες, τους χειριστές των εναέριων μέσων, τους εθελοντές, τους πολίτες που ρίχτηκαν στη μάχη αυτή γιατί πραγματικά ο πόνος που σου δημιουργεί αυτή η καταστροφή είναι πολύ μεγάλος και πραγματικά νομίζω ότι αξίζει να δώσουμε ένα μεγάλο ευχαριστώ, το έχει πει άλλωστε και ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ.
Επίσης θέλω να εκφράσω και τη συμπάθεια και την αλληλεγγύη σ’ αυτούς που επλήγησαν απο τη φωτιά. Και είναι πολλοί, όχι μόνο αυτοί των οποίων η περιουσία καταστράφηκε αλλά, ουσιαστικά είναι όλοι οι Έλληνες που αισθάνονται πολύ τραυματισμένοι, πολύ πικραμένοι, πολύ στενοχωρημένοι γιατί ξαναείδαν να γίνεται αυτό. Και πραγματικά θυμήθηκα πάλι χτες αυτό τον κόμπο που αισθανόμαστε όλοι στο στομάχι μας βλέποντας αυτή την καταστροφή.
Δε θα μπω πολύ στην κριτική ανά σημείο την οποία νομίζω πολύ επαρκώς έκανε ο συνάδελφός μου Χάρης Καστανίδης, αλλά θέλω να πω δυο πράγματα για την περιβαλλοντική επιβάρυνση.
Κατ’ αρχήν τα στοιχεία αυτής της πυρκαγιάς είναι από μόνα τους τρομακτικά. Το να έχουμε χάσει 214.000 στρέμματα δασικής έκτασης στην Αττική όταν τα προηγούμενα 10 χρόνια αυτός ο αριθμός συνολικά ανέρχεται σε 300.000, σημαίνει ότι μέσα σ’ αυτό το τριήμερο, η Αττική ουσιαστικά έχασε ότι δάσος της απέμενε.
 Τα κομμάτια που έχουν μείνει είναι πολύ μικρά, είναι κάποια μικρά κομμάτια στον Υμηττό, κάποια στην πίσω πλευρά της Πεντέλης, αλλά ουσιαστικά έχουμε απολέσει το μεγαλύτερο κομμάτι πρασίνου που υπήρχε στην Αττική και μάλιστα έχει χαθεί όλο αυτό το κομμάτι που αποτελούσε την ασπίδα της Αττικής από το βόρειο άκρο της, το βορειοανατολικό άκρο της μέχρι και την ανατολική Αττική στις παρυφές των Μεσογείων ουσιαστικά, που αποτελούσε την ασπίδα για κλιματικούς και περιβαλλοντικούς λόγους.
Με απλά λόγια, αυτό σημαίνει όπως έχει ειπωθεί από πάρα πολλούς πολύ έγκριτους επιστήμονες αυτές τις μέρες, ότι επειδή ακριβώς ο βόρειος άνεμος που αναμένουμε κάθε καλοκαίρι να δροσίσει την πρωτεύουσα θα περνά πλέον από μια καμένη γη και όχι μέσα από δασικές εκτάσεις, πρώτον δε θα έχει συγκράτηση αερίων ρύπων και δεύτερον θα έρχεται με μεγαλύτερη θερμοκρασία. Αυτό μπορεί να σημαίνει αύξηση της θερμοκρασίας στο λεκανοπέδιο από 2 μέχρι και 6 βαθμούς, κατ’ εκτιμήσεις έγκριτων επιστημονικών φορέων.
Πέραν αυτού, άλλου είδους επιπτώσεις που έχουμε έχουν να κάνουν με την ίδια τη διαχείριση των υδάτινων πόρων. Ξέρουμε όλοι ότι η Αττική είναι μια ιδιαίτερα ελλειμματική περιοχή παρ’ όλο που φιλοξενεί περίπου το 50% του πληθυσμού της χώρας, ξέρουμε ότι εξαρτάται και από τους υδάτινους πόρους που υπάρχουν μέσα στην Αττική και βέβαια με αυτή την καταστροφή σημαίνει ότι η κατακράτηση νερών από τις δασικές εκτάσεις είναι πολύ μικρότερη, τα πλημμυρικά φαινόμενα που μπορούμε ν’ αναμένουμε και που δυστυχώς θα πρέπει ν’ αναμένουμε είναι πολύ μεγαλύτερα, ιδίως στην περιοχή που κατεβαίνει προς το ρέμα της Ραφήνας και όπου θα πρέπει να σπεύσει το κράτος για να εξασφαλίσει ότι δε θα δούμε και από εκείνη την πλευρά τα χειρότερα και βέβαια πρέπει επίσης ν’ αναφέρουμε ότι είναι ένα δεύτερο και πάρα πολύ σημαντικό χτύπημα και στην άγρια ζωή της περιοχής.
                       Το 2007 με την απώλεια της Πάρνηθας και κάποιων άλλων περιοχών που κάηκαν ήδη υπήρξε ένα πάρα πολύ μεγάλο πλήγμα. Τώρα μ’ αυτή την απώλεια, αλλά και τις γύρω περιοχές όπως ήταν στις παρυφές του Κιθαιρώνα η πανίδα και η χλωρίδα βέβαια, αλλά κυρίως η πανίδα της περιοχής της Αττικής που είναι πολύ σημαντική δέχεται ένα πάρα πολύ καίριο πλήγμα.
                       Δύο ακόμα σημεία περιβαλλοντικά που έχουν σχέση με την καθημερινότητα και την υγεία των πολιτών, τα οποία θέλω να εκφράσω σαν ερωτήματα είναι, ότι παρ’ όλο που υπάρχει πρόβλεψη μέσα στη λειτουργία και στο σχεδιασμό της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, δεν ακούσαμε καμία ενημέρωση για το ποιες ήταν οι αναμενόμενες επιπτώσεις και αν υπήρξαν και αν θα έπρεπε να έχουν ενημερωθεί οι πολίτες της Αθήνας για τις πιθανές επιπτώσεις στην υγεία των πολιτών από τον καπνό που είχε κάτσει πάνω στην πόλη από τις πυρκαγιές όλες αυτές τις μέρες. Θέμα πρώτο, το οποίο περιμένουμε να δούμε αν θα υπάρξει ευαισθησία και γνώση από την Κυβέρνηση να απαντηθεί.
                       Και θέμα δεύτερο, σε σχέση με όλη αυτή τη στάχτη, η οποία ήδη έχει μεταφερθεί και θα μεταφερθεί με τις πρώτες βροχές προς τους υδάτινους όγκους της περιοχής της Αττικής, αν θα υπάρξει κάποιο συγκεκριμένο πρόγραμμα τεκμηρίωσης, καταγραφής, αν υπάρχει επιβάρυνση των ίδιων των υδάτινων πόρων και στα ρέματα και φυσικά στη λίμνη του Μαραθώνα.
                       Στο θέμα της κριτικής δεν θέλω να επεκταθώ, όπως είπα, γιατί το κάλυψε νομίζω απολύτως ο Χάρης Καστανίδης, το μόνο που θέλω να πω είναι, ότι είναι τόσο προφανές ότι δεν έμαθε τίποτα αυτή η κυβέρνηση μετά τις πυρκαγιές του 2007, γιατί σας θυμίζω και αξίζει να θυμηθούμε τη σύγκριση, ότι με τον ίδιο ακριβώς τρόπο και με την ίδια αβελτηρία χάσαμε την Πάρνηθα.
                       Θυμάστε ότι είχε ξεκινήσει μια πυρκαγιά από μία μικρή ουσιαστικά εφικτή να ελεγχθεί περίπτωση πυρκαγιάς στους πρόποδες της Πάρνηθας, αμέλησε το κράτος, δεν λειτούργησε όπως έπρεπε και χάθηκε ο εθνικός Δρυμός της Πάρνηθας. Εδώ είχαμε ακριβώς την ίδια περίπτωση, ξεκίνησε από μία μικρή πυρκαγιά που θα μπορούσε να είχε ελεγχθεί και δεν έγινε τίποτα.
                       Αναφέρθηκε ο Χάρης στα πορίσματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το πόρισμα που ζητήθηκε από εμάς μετά το 2007 από την Κυβέρνηση για το τι δεν είχε πάει καλά στις μεγάλες πυρκαγιές του 2007 και που δεν είδαμε ποτέ στα συμπεράσματα της Επιτροπής Περιβάλλοντος που θα μπορούσαν να έχουν χρησιμοποιηθεί για να πιάσουμε τις χρόνιες αδυναμίες και δυσλειτουργίες.
                       Η ευθύνη στην Κυβέρνηση για την ανυπαρξία οργάνωσης και πρόληψης καταγγέλθηκε και από τον Πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ, και σήμερα από εμάς, θέλω μόνο να προσθέσω μία πολιτική ευθύνη που θεωρώ πάρα πολύ σημαντική. Και αυτή είναι μία πολιτική ευθύνη που απευθύνεται κυρίως στην ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ.
                       Θυμίζω, ότι όπως και το καλοκαίρι του 2007 που είχε μείνει να αιωρείται η συζήτηση για το άρθρο 24 με τραγικά αποτελέσματα στη δασική περιουσία της χώρας, φέτος το καλοκαίρι που είναι πάλι ένα προεκλογικό καλοκαίρι αφέθηκε να αιωρείται πάνω από την Αττική η συζήτηση για το Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας που αλλάζει πάρα πολλά δεδομένα.
                       Αφέθηκε να επικρέμεται και ο καθένας να μπορεί να έχει τις επιβουλεύσεις στη χρήση του χώρου όπως αυτές συζητιούνται μέσα στο Ρυθμιστικό Αθήνας. Αφέθηκε να αιωρείται η εξαγγελία για οδικούς άξονες που τέμνουν και κατατέμνουν ορεινούς όγκους. Και αφέθηκε βέβαια να αιωρείται και η τροποποίηση του Προεδρικού Διατάγματος του Υμηττού.
                       Αυτά είναι τρία στοιχεία τα οποία οποιαδήποτε κυβέρνηση με στοιχειώδη αίσθηση ευθύνης για την προστασία των δασών δεν αφήνει να αιωρούνται σε ένα καλοκαίρι που είναι ιδιαίτερα επικίνδυνο για πυρκαγιές.
                       Πέραν όμως της κριτικής, όπως είχαμε δεσμευτεί ήδη από τις μέρες που υπήρχε η πυρκαγιά και είχαμε πει, ότι δεν θα κάνουμε καμία κριτική, είπαμε ότι η κριτική μας θέλουμε να οδηγήσει σε προτάσεις, σε προτάσεις οι οποίες θα έχουν σαν κύρια μέριμνα το να μην ξαναδούμε αυτή την κατάσταση.
                       Οι προτάσεις του ΠΑΣΟΚ πηγαίνουν σε δύο κατευθύνσεις. Η μία είναι η κατεύθυνση της ίδιας της πυροπροστασίας, πώς αντιμετωπίζουμε και προλαβαίνουμε την φωτιά. Και η δεύτερη πρόταση είναι οι πολιτικές προστασίας των δασών και του περιβάλλοντος που πρέπει να αλλάξουν, γιατί όπως ειπώθηκε χθες από τον Πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ στην ανακοίνωσή του, πρέπει εδώ πια να δούμε μία κόκκινη γραμμή, ως εδώ και μη παρέκει, για να αλλάξει η πολιτική προστασίας του δάσους.
                       Ξεκινάω από την πυροπροστασία όπου πολύ σύντομα θέλω να σας πω, ότι η μελέτη αυτή, η έρευνα που είχε γίνει από την Ευρωπαϊκή Ένωση που ανέφερε ο Χάρης Καστανίδης για μας δεν ήταν ένα χαρτί που δεν έπρεπε να αξιοποιηθεί.
                       Και σας θυμίζω, ότι πέρσι πριν την έναρξη της επικίνδυνης περιόδου για την πυροπροστασία είχαμε καταθέσει και είχαμε παρουσιάσει και σ’ εσάς, μία σειρά από προτάσεις για την πρόληψη, για την αντιμετώπιση των πυρκαγιών και για την αποκατάσταση των πυρόπληκτων περιοχών αξιοποιώντας ακριβώς αυτή τη μελέτη που υπήρχε και τα συμπεράσματα από τις εργασίες της Επιτροπής Περιβάλλοντος του Κοινοβουλίου.
                       Είχαμε τότε πει και αναφέρομαι μόνο στο Μάιο του 2008, για την προηγούμενη περίοδο, ότι έπρεπε να εκπονηθούν άμεσα Εθνικό και Περιφερειακά Σχέδια Πρόληψης Δασικών Πυρκαγιών. Ούτε το 2008 τα είδαμε, ούτε το 2009.
                       Είχαμε πει, ότι πρέπει να αξιοποιηθούν τα σύγχρονα τεχνικά μέσα, όπως έλεγε και η Ευρωπαϊκή Ένωση στο πόρισμά της, δηλαδή τηλεπισκόπηση, δορυφορική παρατήρηση και συστήματα άμεσης ενημέρωσης για την εκδήλωση πυρκαγιών, ώστε να μπορεί να σβηστούν. Η πρόταση υπήρχε, δεν αξιοποιήθηκε.
                       Είχαμε μιλήσει για μακροπρόθεσμα μέτρα, για την ανάγκη αύξησης των πιστώσεων, για δημιουργία ολοκληρωμένου συστήματος πρόληψης. Αυτές είναι προτάσεις που ισχύουν και σήμερα και είναι δυστυχώς ακόμα πιο επίκαιρες. Την ενδυνάμωση του ρόλου της δασικής υπηρεσίας, όλα αυτά σα μέτρα πρόληψης.
                       Είχαμε μιλήσει για την ανάγκη καταστολής, πυρόσβεσης ουσιαστικά, για αναδιάταξη της δομής του πυροσβεστικού συστήματος και εκπαίδευση των στελεχών για να μπορούν και να ξέρουν πως αντιμετωπίζεται η δασική πυρκαγιά, η οποία όλοι πλέον έχουμε μάθει ότι είναι πάρα πολύ διαφορετική από μία πυρκαγιά μέσα στον αστικό ιστό, μια πυρκαγιά πόλης. Εκπαίδευση των εποχικών δασοπυροσβεστών, ούτε το 2008 το είδαμε, ούτε και τώρα.
                       Και βέβαια για τα μέτρα αποκατάστασης για τα οποία δεν χρειάζεται να πω πολλά πράγματα, γιατί όλοι ξέρουμε τι έχει με την αποκατάσταση μετά τις πυρκαγιές του 2007.
                       Για την πυροπροστασία επίσης θυμίζω, ότι υπάρχουν οι προτάσεις και υπάρχει η πρόταση που είχε κατατεθεί από το ΠΑΣΟΚ για την αποκατάσταση, αλλά και τον συντονισμό εκτάκτων τέτοιων αναγκών, όπως είναι οι πυρκαγιές, αλλά και άλλα φυσικά φαινόμενα πολύ έντονα, όπως είχε διαμορφωθεί στο σχέδιο νόμο που καταθέσαμε για την αποκατάσταση των πυρόπληκτων περιοχών της Ηλείας.
                       Θυμίζω, ότι τότε το ΠΑΣΟΚ είχε πει, ότι αυτό είναι ένα πρόπλασμα για να προχωρήσουμε σε ένα διαφορετικό τρόπο συντονισμού για την πρόληψη, αντιμετώπιση και αποκατάσταση τέτοιων έκτακτων αναγκών με ένα συντονιστικό φορέα αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών και που έχει στόχο στη πρόληψη να μπορέσουν να συντονιστούν όλοι οι εμπλεκόμενοι, που οι εμπλεκόμενοι στην πρόληψη των πυρκαγιών, είναι περισσότεροι απ’ αυτούς που πολύ απλά λέει η Κυβέρνηση, μα είναι η Τοπική Αυτοδιοίκηση και η Δασική Υπηρεσία.
                       Εκτός απ’ αυτούς είναι τα Δασαρχεία, είναι οι εθελοντές, είναι ο στρατός, είναι πάρα πολλοί αυτοί που πρέπει όλο το χρόνο ουσιαστικά να δουλεύουν για την πρόληψη. Στην αντιμετώπιση είναι ακόμα περισσότεροι και εκεί ακριβώς είναι που χρειάζεται ένας συντονιστικός φορέας.
                       Γιατί όταν λέμε, ότι δεν έγινε ικανοποιητικός συντονισμός, πρέπει κανείς να σκεφτεί ότι στην αντιμετώπιση μίας τέτοιας καταστροφής -και αυτά είναι μοντέλα που λειτουργούν σε πάρα πολλές χώρες και της Ευρώπης και της Αμερικής, άρα δεν χρειάζεται να ανακαλύψουμε τον τροχό- υπάρχουν πάρα πολλοί εμπλεκόμενοι. Εκτός από την Πυροσβεστική και τη Δασική Υπηρεσία και τα Δασαρχεία υπάρχει η αστυνομία, υπάρχει ο συντονισμός της διεθνούς βοήθειας που και στη φετινή πυρκαγιά δεν ήταν επαρκής.
                       Υπάρχει ο συντονισμός με την περίθαλψη και το ΕΚΑΒ. Υπάρχει η ΔΕΗ και γενικώς η ηλεκτροδότηση, οι τηλεπικοινωνίες, η ύδρευση, οι εθελοντές, ο Ερυθρός Σταυρός και η υποδοχή αστέγων, οι μη Κυβερνητικές Οργανώσεις, όλοι αυτοί και φυσικά επιδημιολογικές υπηρεσίες που μπορούν να καλύψουν φαινόμενα όπως αυτά που σας είπα, όπου αν υπάρχει πάρα πολύς καπνός μετά έχουμε σημαντικά προβλήματα στον πληθυσμό.
                       Αυτό σημαίνει συντονισμός και όχι που είδαμε τις περασμένες μέρες. Το ίδιο ισχύει και για την αποκατάσταση. Η αποκατάσταση δεν είναι αρκετή το να εμφανιστεί ένας Υπουργός της Κυβέρνησης και να πει, αναλαμβάνω εγώ το έργο της αποκατάστασης, αλλά χρειάζεται πάλι να συντονιστούν όλοι αυτοί οι φορείς οι οποίοι μπορούν να δώσουν αποτελέσματα στην αναδάσωση, να δώσουν αποτελέσματα στην πρόληψη των πλημμυρών κλπ.
                       Όλα αυτά είναι προτάσεις οι οποίες έχουν κατατεθεί και γίνεται επεξεργασία και αυτές τις μέρες για να καταλήξουμε σε ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο, το οποίο θα είναι και το δεσμευτικό πλαίσιο για την πολιτική του ΠΑΣΟΚ την επόμενη μέρα που θα είναι κυβέρνηση.
                       Έρχομαι στο δεύτερο μέρος που είναι οι προτάσεις για την Πολιτική Προστασίας Δασών και του Περιβάλλοντος. Ξανά είπα πριν από λίγο, ότι ο Γιώργος ο Παπανδρέου χθες μίλησε για τέλος εποχής και για την ανάγκη να κάνουμε μια νέα αρχή με σοβαρό και ολοκληρωμένο σχεδιασμό.
                       Θα σας δώσω επιγραμματικά τα στοιχεία αυτής της επεξεργασίας που σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα θα παρουσιαστεί αναλυτικά και αυτό έχει να κάνει κατ’ αρχήν με την δασική πολιτική. Η δασική πολιτική στην Ελλάδα έχει περάσει από πάρα πολλά στενά, έχει πολύ μεγάλες αδυναμίες και θα αναφέρω εγώ, γιατί θεωρώ ότι είναι σημαντικό και για το ΠΑΣΟΚ να αναγνωρίσει αδυναμίες και του παρελθόντος.
                       Υπάρχουν ακόμα και νομοθετήματα των ίδιων των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ, ο Ν. 998/79 και ο Ν. 3208/2003, οι οποίοι έχουν πολύ μεγάλο περιθώριο βελτίωσης, έχουν πράγματα τα οποία πρέπει να ξαναδούμε. Ειπώθηκε από τον Πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ χθες ότι εμείς δεν τραβάμε μία γραμμή, θεωρούμε ότι όλα αυτά πρέπει να τα κοιτάξουμε.
                       Οι δασικοί χάρτες, αναφέρθηκε ήδη και από το Χάρη, ιδιαίτερα για τις πυρόπληκτες περιοχές και το 2007 και γι’ αυτές που κάηκαν τώρα, θα πρέπει άμεσα να θεσμοθετηθούν, για να μην υπάρχει θέμα διεκδικήσεων.
                       Η ίδια η δασική υπηρεσία που είναι μία αποδυναμωμένη, υποστελεχωμένη υπηρεσία, που όμως είναι η μόνη που έχει γνώση για το πώς μπορεί κανείς να αντιμετωπίσει τις δασικές πυρκαγιές.
                       Αναφέρθηκε επίσης η ανάγκη προστασίας, αυστηρής προστασίας με το καθεστώς του εθνικού δρυμού ή για να το πούμε πιο σωστά με την κείμενη νομοθεσία των εθνικών πάρκων, σύμφωνα με τον νόμο 1680 του ’86, για να υπάρχει αυστηρή προστασία και χρήση από τους κατοίκους για ήπιες χρήσεις, ήπιες δραστηριότητες, αναψυχή κλπ.
                       Θυμίζω ότι ο Γιώργος Παπανδρέου πριν από ενάμισι, δύο μήνες είχε κάνει μια επίσκεψη στις περιοχές του παράκτιου μετώπου από το Ελληνικό μέχρι το Μοσχάτο και εκεί είχε δεσμευτεί για τη δημιουργία από το ΠΑΣΟΚ της πράσινης ραχοκοκαλιάς της Αθήνας. Δηλαδή, οι περιαστικοί όγκοι, Υμηττός, Πάρνηθα, Πεντέλη και το Ποικίλο Όρος μαζί με το Αιγάλεω που συνδέονται με τους ελεύθερους χώρους στην Αθήνα και το παράκτιο μέτωπο. Αυτό είναι δέσμευση για το ΠΑΣΟΚ.
                       Τέταρτο σημείο η πολιτική για τη χωροταξία και το ρυθμιστικό. Αναφέρθηκα πριν στο ότι το ρυθμιστικό της Αθήνας είναι ένα εργαλείο, το ρυθμιστικό της Αττικής πλέον είναι ένα εργαλείο για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που έχουν να κάνουν με τις γενεσιουργές αιτίες που οδηγούν στο κάψιμο των δασών. Άρα αντιμετώπιση θεμάτων εκτός σχεδίου δόμησης, αυθαιρεσιών, αντιμετώπιση του πώς αναπτύσσεται αυτή η πόλη και για μας αποτελεί δέσμευση πάλι στο πλαίσιο της πολιτικής για την πράσινη ανάπτυξη ότι στην Αττική πρέπει να μπει τέλος στην άμετρη και άναρχη μεγέθυνση της Αττικής, τέλος στον υδροκεφαλισμό και κυρίως στη διάχυση των χρήσεων στο χώρο, στη διάχυση της ίδιας της πόλης.
                       Για το λόγο αυτό ήδη από σήμερα θεωρούμε ότι το ρυθμιστικό της Αττικής, το οποίο έχει δοθεί προς διαβούλευση από το ΥΠΕΧΩΔΕ, σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να παραμείνει όπως είναι αλλά πρέπει να επανεξεταστεί υπό το φως όλων αυτών των αλλαγών στο περιβάλλον της Αττικής, γιατί θα εθελοτυφλούσε η κυβέρνηση αν δεν έβαζε αυτή την παράμετρο μέσα στο σχεδιασμό του ρυθμιστικού της Αθήνας και επίσης θα επιμείνουμε στο να γίνει η συζήτηση του ρυθμιστικού της Αθήνας όχι σε θερινό τμήμα του Κοινοβουλίου αλλά στην Ολομέλεια και με το βάρος που χρειάζεται.
                       Τέλος μιλάμε για ουσιαστικά μέτρα για την εξάλειψη των καταπατήσεων και την αντιμετώπιση αυθαιρεσιών. Αναφέρθηκε ήδη ο Πρόεδρος και σε αυτό χτες και αυτό σημαίνει πολύ απλά ότι χρειάζονται πολύ μεγάλες, χρειάζονται σημαντικές αλλαγές και να κοιτάξει κανείς με προσοχή το θεσμικό πλαίσιο και την εφαρμογή του για την αντιμετώπιση των αυθαιρεσιών όπως και το ποιες είναι οι εμπλεκόμενες υπηρεσίες και με ποιο τρόπο.
                       Κλείνω με την ανάγκη για την αποκατάσταση των δασών και τις μεγάλες ανάγκες αναδασώσεων. Θα αναφερθώ μόνο σε στοιχεία που έδωσε πριν από μερικές μέρες το Τεχνικό Επιμελητήριο της Ελλάδας. Σας θυμίζω ότι οι αναδασώσεις το 2007 ήταν μόλις 10.000 στρέμματα, περίπου 11.000 στρέμματα, όταν το 2002 που ήταν πολύ μικρότερη η ζημιά που είχε γίνει, φτάσανε σχεδόν 17.000 στρέμματα, το ’92 φτάσανε τα 46.000 στρέμματα και ακόμη και το ’75 που δεν είχαμε τις σημερινές καταστροφές ήταν 30.000 στρέμματα. 
                       Άρα η αναδάσωση που γίνεται σήμερα καταρχήν έχει πολύ μεγάλη σημασία να γίνεται με σωστό τρόπο και αυτό σε πολλές περιπτώσεις δεν συμβαίνει, όμως κυρίως πρέπει να αποτελέσει μια σημαντική πολιτική είτε φυσική είτε τεχνητή είναι αυτή αναδάσωση για να ανακτήσουμε τους χαμένους δασικούς πόρους που είχε η Αττική και βέβαια η υπόλοιπη Ελλάδα.
                       Κλείνω με δύο τρεις πολιτικές παρατηρήσεις. Η εικόνα που είχε η Ελλάδα αυτές τις τελευταίες μέρες, παρόλη τη θριαμβολογία της κυβέρνησης ότι αντιμετωπίστηκε μέσα σε λίγα 24ωρα μια τεράστια καταστροφή, ήταν μια εικόνα ντροπής. Έκανε το γύρο του κόσμου και άφησε πίσω της πληγωμένους και προδομένους τους Έλληνες από μια κυβέρνηση που σε σχέση με το περιβάλλον, σας θυμίζω ότι εδώ και 5 χρόνια κάνει πολιτική για το περιβάλλον, κυρίως χρησιμοποιώντας τσιμέντο, άσφαλτο και ατσάλι. Πολιτική για το περιβάλλον δεν έχουμε δει.
                       Είναι μια κυβέρνηση, η οποία έχει αφήσει πίσω της και αφήνει πίσω της αποχωρώντας το χωροταξικό πλαίσιο που συγκεντρώνει την ανάπτυξη στην Αθήνα μόνο και σε άλλες δύο – τρεις μεγάλες πόλεις και αφήνει πίσω της το χωροταξικό για τον τουρισμό.
                       Είναι μια κυβέρνηση που άφησε πίσω της την υπόθεση της αναθεώρησης του άρθρου 24, την υποβάθμιση των προστατευόμενων περιοχών και των φορέων διαχείρισης, που σύνδεσε το όνομά της και την ιστορία της με τις μεγαλύτερες οικολογικές καταστροφές στην ιστορία της χώρας και αυτό είναι ακριβές που σας λέω, σε περίοδο ειρήνης. Η Ελλάδα δεν έχει γνωρίσει τέτοιες οικολογικές καταστροφές ποτέ στο παρελθόν της σε περίοδο ειρήνης.
                       Είναι μια κυβέρνηση που αρνήθηκε να δημιουργήσει Υπουργείο Περιβάλλοντος παρά τη μεγάλη πίεση και των πολιτικών κομμάτων και του ίδιου του ελληνικού λαού και γι΄ αυτό το λόγο εμείς θεωρούμε και επαναλαμβάνουμε τη δέσμευση του ΠΑΣΟΚ για ένα ανεξάρτητο και ισχυρό Υπουργείο Περιβάλλοντος και μάλιστα θέλω να καλέσω από αυτή τη σημερινή συνέντευξη την κυβέρνηση να μην κάνει άλλη μια ζημιά στη χώρα δημιουργώντας ένα ασήμαντο Υπουργείο προεκλογικά και επικοινωνιακά. Η χώρα χρειάζεται ένα σοβαρό Υπουργείο που θα διαχειρίζεται τα θέματα του περιβάλλοντος.
                       Τέλος, νομίζω ότι δεν χωράει αμφισβήτηση ότι μιλάμε για μια κυβέρνηση χωρίς καμιά αξιοπιστία, για μια κυβέρνηση που αποδεδειγμένα πλέον είναι επικίνδυνη για τον τόπο και που κάθε μέρα που περνάει αφήνει μια κληρονομιά καταστροφής και δυσφήμισης στη χώρα. Πρέπει να ακούσει την οργή του κόσμου και να φύγει.
                       Ευχαριστώ πολύ. 
Μ. ΚΑΡΑΚΛΙΟΥΜΗ: Ευχαριστούμε πολύ. Υπάρχουν ερωτήσεις παρακαλώ.
Χ. ΚΑΣΤΑΝΙΔΗΣ: Πριν τις ερωτήσεις, αγαπητέ μου Σπύρο, η έκθεση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου επισημαίνει ότι μετά το 1871 το 2007 ήταν η μεγαλύτερη οικολογική καταστροφή, όχι εμείς.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ήθελα να σας ρωτήσω δύο πράγματα. Το πρώτο αφορά την επόμενη ημέρα και αν θεωρείτε ότι είναι κάτι σαν το μοντέλο της Ηλείας ή αν εκτιμάτε ότι είναι ένα αποτυχημένο μοντέλο, το μοντέλο των αποζημιώσεων έτσι όπως πρωτοακούστηκε χτες από την κυβέρνηση και ο σχεδιασμός που έχει η κυβέρνηση σε ότι αφορά την αποκατάσταση του δασικού πλούτου των πόρων που χάθηκαν, των δασικών πόρων.
                       Το δεύτερο που θέλω να σας ρωτήσω, είναι αν το ΠΑΣΟΚ προσωποποιεί τις ευθύνες και σε ποιους, πέραν βέβαια του ιδίου του Πρωθυπουργού. Δηλαδή εάν υπάρχουν πολιτικές και πού είναι οι ευθύνες αυτές, γιατί η κυβέρνηση δείχνει το τελευταίο διάστημα ότι την ευθύνη φέρουν μόνο οι αρχές της Πυροσβεστικής.
ΣΠ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Να σας απαντήσω καταρχήν για το μοντέλο των αποζημιώσεων και το μοντέλο 2007 όπως λέγεται ήδη από χτες, καταρχήν νομίζω ότι αυτό που ακούσαμε χτες είναι το απολύτως προφανές, δηλαδή σε μια περιοχή που έχει πληγεί από μια φυσική καταστροφή, το κράτος πρέπει όντως να στηρίξει τους πολίτες που καταστράφηκαν.
                       Από εκεί και πέρα όμως, νομίζω ότι το να τρέχει κανείς πίσω να μπαλώνει ουσιαστικά τα προβλήματα που η ίδια η κυβέρνηση δημιούργησε και ανεπαρκές είναι και ουσιαστικά δεν είναι αυτό που λύνει το πρόβλημα.
                       Σε ότι αφορά την αποκατάσταση επειδή έχουμε δει σημεία γραφής για την αποκατάσταση μετά τις πυρκαγιές του 2007, σε ότι αφορά εμένα και σε θέματα περιβάλλοντος, είμαι πάρα πολύ επιφυλακτικός, γιατί όπως σας είπα πριν, μόνο για το 2007 στην Πάρνηθα, μόνο στην Πάρνηθα είχαμε 60.000 στρέμματα, τα οποία κάηκαν, έχουν αναδασωθεί περίπου 10.000 στρέμματα.
                       Άρα η αποκατάσταση ήταν περιορισμένη και ήταν μη αποτελεσματική. Θεωρώ ότι μετά τη φετινή καταστροφή στην Αττική χρειάζεται μια πολύ μεγαλύτερη προσπάθεια, γι΄ αυτό αναφέρθηκα πριν στην ανάγκη μιας εκτεταμένης προσπάθειας αναδάσωσης και αναδημιουργίας του φυσικού περιβάλλοντος με γρήγορους ρυθμούς, γιατί αλλιώς θα αντιμετωπίσουμε δευτερογενή πολύ σημαντικά προβλήματα και ατμοσφαιρικά και θέματα που έχουν να κάνουν με πλημμύρες.
                       Χάρη, ίσως θέλεις να απαντήσεις στο πολιτικό μέρος;
Χ. ΚΑΣΤΑΝΙΔΗΣ: Ναι. Το μοντέλο της Ηλείας είναι προφανές ότι είναι ένα αποτυχημένο μοντέλο, διότι δεν αρκεί η αυτονόητη στήριξη στους πολίτες για τις ζημίες που υπέστησαν περιουσιακές, πολύ περισσότερο για τις ανθρώπινες ζωές. Το μοντέλο της Ηλείας είναι ένα αποτυχημένο μοντέλο διότι π.χ. η ανοικοδόμηση σε ορισμένα χωριά που κάηκαν, θα έπρεπε να συνδυάζεται με ένα μοντέλο οικονομικής επιβίωσης των περιοχών, με ένα μοντέλο συγκεκριμένης ανάπτυξης για να συντηρηθεί ο πληθυσμός.
                       Έχουμε φτάσει στο σημείο να αναστηλώνονται ή να κατασκευάζονται π.χ. κατεστραμμένες περιουσίες, σπίτια και τελικά ο νέος πληθυσμός να φεύγει, γιατί δεν έχει όρους επιβίωσης.
                       Συνεπώς, ένα μοντέλο για να κριθεί επιτυχημένο, πρέπει να περιλαμβάνει ασφαλώς την αποζημιωτική όψη αλλά πρέπει να είναι ένα μοντέλο σύνθετο, πολυπαραμετρικό, που να επιτρέπει τη ζωή να εξελιχθεί τουλάχιστον με τους ίδιους τρόπους που εξελίσσονταν μέχρι το καταστροφικό συμβάν των πυρκαγιών και κάτι τέτοιο στην Ηλεία δεν έχει γίνει. Με βάση την εμπειρία μας δεν περιμένουμε ότι θα κάνουν κάτι καλύτερο ενόψει αυτής της καταστροφής.
                       Τέλος, σε ότι αφορά τις πολιτικές ευθύνες, οι πολιτικές ευθύνες είναι ασφαλώς του Πρωθυπουργού. Οι πολιτικές ευθύνες είναι ασφαλώς των Υπουργών αλλά επειδή είναι τόσοι πολλοί οι Υπουργοί που ευθύνονται, είναι οι ευθύνες μιας κυβέρνησης ολόκληρης.
                       Συνεπώς δεν έχει αυτή την ώρα κάποιο ενδιαφέρον να σας πω ότι ευθύνεται περισσότερο ο κ. Παυλόπουλος και λίγο περισσότερο ο κ. Μαρκογιαννάκης και ακόμη περισσότερο ο κ. Κιλτίδης ή το μέγιστο ο κ. Σουφλιάς. Αυτή η κυβέρνηση είναι ένα πρόβλημα ευθύνης από τον Πρωθυπουργό μέχρι τον Υφυπουργό και συνεπώς είναι σύνολη η κυβερνητική ευθύνη.
Δ. ΜΠΟΤΩΝΗΣ: Κύριε Καστανίδη, είπατε προηγουμένως ότι το 2008 σε μια σύσκεψη που έγινε στη Δυτική Αττική, τότε η κυβέρνηση δεν είχε αποδεχθεί πρόταση για εθνικούς δρυμούς.

Σας άρεσε αυτό που διαβάσατε; Διαδώστε το:
Ετικέτες:
Κατηγορία: Τύπος & ΜΜΕ

Slider by webdesign