Συνέντευξη στη «ΝΕΤ» και στο δημοσιογράφο Στρατή Τριλίκη (23/7/2009)

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ακούσατε για τον κ. Σταθάκη. Έκανα την υπενθύμιση στο τέλος ότι είναι βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, διότι δεν ήταν και της γραμμής που λένε όλα αυτά τα οποία είπε. Φάνηκε ότι ο άνθρωπος κράτησε τις αποστάσεις και μάλιστα μεγάλες αποστάσεις από το σχέδιο αυτό, το οποίο φαίνεται ότι έχει μια λογική ας το πούμε έτσι αλλά είναι λιγάκι, και αυτό το αντιλαμβάνεται ο κόσμος και αντιδρά άμεσα και το βλέπω από χιλιάδες μηνύματα, τα οποία έχουν φτάσει από το πρωί, που λέει ότι αδέλφια δεν είναι σωστή κατεύθυνση των μέτρων. Αυτό φαντάζομαι ότι θα το πει και εκ των πραγμάτων θα το έλεγε, ακόμα και στη σωστή κατεύθυνση να ήταν, και το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης και συγνώμη που το λέω έτσι κ. Σπύρε Κουβέλη.
ΣΠ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Καλημέρα αλλά δεν θα το έλεγα αν ήταν στη σωστή κατεύθυνση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το λέω ξέρετε γιατί στην πολιτική πρέπει να αντιπολιτεύεσαι είτε για καλό είτε για κακό. Σπάνια έχουμε δει φαινόμενα να υπάρξει συναίνεση ακόμα και σε θέματα τα οποία βρίσκονται στη σωστή κατεύθυνση. Το λέω γενικώς έτσι.
ΣΠ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Όχι το καταλαβαίνω. Πάντως αυτό ακόμη και τον κ. Σουφλιά φαντάζομαι να ρωτήσετε, θα σας πει εκεί που δεν έχει άδικο, τουλάχιστον δεν του επιτίθεμαι. Στο συγκεκριμένο όμως του έκανα κριτική, γιατί θεωρώ ότι πράγματι είναι πολύ αποσπασματική αυτή η προσπάθεια.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι πράσινο καταρχήν το σχέδιο;
ΣΠ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Δεν με έπεισε ότι έχει να κάνει με την ατμοσφαιρική ρύπανση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό ήθελα να ρωτήσω καταρχήν.
ΣΠ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Με έπεισε κυρίως ότι έχει να κάνει με εισπρακτικά μέτρα και τόνωση της αγοράς αυτοκινήτου. Αν μου το έλεγε έτσι, θα το δεχόμουν, καταλαβαίνω τους λόγους, καταλαβαίνω ότι πιθανώς θεωρεί η κυβέρνηση ότι θέλει να τονώσει την οικονομία δια της αγοράς αυτοκινήτου αν και δεν είναι ο πιο παραγωγικός τομέας στην Ελλάδα η αγορά αυτοκινήτου. Υπάρχουν χιλιάδες άλλα πράγματα. Τέλος πάντων θα το καταλάβαινα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πριν προχωρήσουμε να το ρωτήσω και αυτό. Νομίζετε ότι έστω και αυτός ο στόχος εξυπηρετείται, δηλαδή θα τονωθεί η αγορά του αυτοκινήτου;
ΣΠ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Κοιτάξτε κρίνοντας από το παρελθόν από περιπτώσεις αποσύρσεως που είχαμε, όντως η αγορά αυτοκινήτου έχει κάποια τόνωση, γιατί έχεις νέες εισαγωγές, γιατί κυκλοφορεί χρήμα σε αυτό το είδος αγοράς. Η επίδραση όμως στην οικονομία συνολικά είναι αρνητική. Και μην ξεχνάμε ότι τα αυτοκίνητα είναι εισαγόμενα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ξέρετε κάτι; Έχουμε ήδη κάνει μια ή δύο αν θυμάμαι καλά αποσύρσεις, έχουν φύγει τα πολύ παλιά αυτοκίνητα, τα οποία πραγματικά δεν έχουν καμία αξία και πραγματικά δεν πρέπει να κυκλοφορούν στους δρόμους. Τώρα έχουμε μια γενιά αυτοκινήτων, η οποία μπαίνει στο περιθώριο που είναι από το 1996 – ΄97 μέχρι το 2005, δηλαδή πολύ σύγχρονα αυτοκίνητα, για τα οποία έχει πληρώσει πολλά χρήματα ο κάτοχός του, με τα οποία είναι εγκλωβισμένος πλέον. Διότι ούτε μπορεί να τα πουλήσει ως μεταχειρισμένα διότι θα έχουν ελάχιστη αξία, η αξία της απόσυρσης είναι ακόμα χαμηλότερη και αυτό είναι άδικο για τον ίδιο. Αν δε επιλέξει ή δεν έχει χρήματα ή δεν θέλει να μπει σε μια διαδικασία δανείου και τα κρατήσει θα τιμωρηθεί γι΄ αυτό και θα πληρώνει κάθε χρόνο πολλαπλάσια χρήματα και για τέλη κυκλοφορίας, για αυτοκίνητα τα οποία υποτίθεται ότι πήρε πριν πέντε χρόνια για καθαρά.
ΣΠ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Νομίζω ότι κάνετε πολύ καλή οικονομία χρόνου γιατί δεν χρειάζεται να επαναλάβω εγώ τους λόγους για τους οποίους χαρακτήρισα το μέτρο κατά κύριο λόγο εισπρακτικό. Γιατί ξέρετε και μάλιστα έχει ένα ενδιαφέρον να βάλουμε σε αυτή τη συζήτηση και το γεγονός ότι πριν από δύο μήνες η κυβέρνηση έδωσε κίνητρα σε πολίτες να αγοράσουν αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού και σήμερα έρχεται και ανακοινώνει «τώρα που τα πήρατε θα σας βάλω τέλη παραπάνω συν όλες τις κατηγορίες των ανθρώπων που είπατε ότι έχουν τα αυτοκίνητα από το ’95 ’96 και μετά μέχρι και πρόσφατης τεχνολογίας, που θα πρέπει είτε να πληρώνουν παραπάνω τέλη ή να μπουν στην περιπέτεια να αλλάξουν αυτοκίνητο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μπορεί και να το κάνει.
ΣΠ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Θεωρεί ότι κατά πάσα πιθανότητα θα το κάνει. Γιατί θυμάστε ότι σε μια περίοδο κρίσης που οι Έλληνες δεν έχουν λεφτά να πληρώσουν το σχολείο των παιδιών τους παίρνουν δάνειο για να πάρουν καινούριο αυτοκίνητο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το αυτοκίνητο πάνω απ’ όλα.
ΣΠ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Όμως εγώ θεωρώ ότι μια κυβέρνηση που νοιάζεται και για την οικονομία και για το περιβάλλον κατά τα λεγόμενα του κ. Σουφλιά που βάζει το περιβάλλον μπροστά για εισπρακτικούς λόγους, θα έπρεπε να κινηθεί στην κατεύθυνση του να απομακρύνει λιγάκι το αυτοκίνητο από το κέντρο της πόλης. Εδώ δεν βλέπουμε κάτι τέτοιο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το απομακρύνει. Αυτό δεν μπορείτε να το πείτε, το απομακρύνει και δεν το λέω με δημοσιογραφική ειρωνεία, το λέω πραγματικά. Πολλά αυτοκίνητα δεν θα μπορούν πλέον να κυκλοφορήσουν στο κέντρο της Αθήνας και αυτό ενδεχομένως να είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, διότι φαντάζομαι ότι συμφωνείτε σε αυτό. Μακριά τα αυτοκίνητα από το κέντρο.
ΣΠ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Δεν συμφωνώ απόλυτα για τον εξής λόγο. Αν ο Έλληνας δει ότι δεν μπορεί να κυκλοφορήσει με το αυτοκίνητο που έχει, θα φροντίσει να βρει τον τρόπο να έχει καινούριο αυτοκίνητο. Θυμίζω όταν πρωτοεφαρμόστηκε το μέτρο των μονών – ζυγών ο Έλληνας δεν απομακρύνθηκε από το κέντρο, απλώς αγόρασε δεύτερο αυτοκίνητο και επειδή ξέρουμε ποια είναι η αντίδραση του Έλληνα σε αυτά τα πράγματα, εγώ θεωρώ ότι απλώς το να βάλουμε ένα δακτύλιο, πράσινο δακτύλιο ή όπως θέλετε πείτε το, σε συνδυασμό με τα μέτρα για να γίνει αγορά καινούριου αυτοκινήτου, θα οδηγήσει τους πολίτες ακριβώς εκεί.
                        Η δική μου πρόταση λέει το αντίστροφο. Ας δώσει πρώτα στον Έλληνα τη λύση να μπορεί να πάει με άλλο μέσο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τα μέσα μαζικής μεταφοράς.
ΣΠ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Μέσα μαζικής μεταφοράς, πεζοδρόμια να μπορεί να περπατήσει, στην Αθήνα δεν μπορεί να περπατήσει κανείς, για να μπορέσει να αφήσει το αυτοκίνητό του σπίτι. Μια βόλτα σε οποιαδήποτε σοβαρή ευρωπαϊκή πόλη, στο Παρίσι, στο Λονδίνο, δείχνει ότι οι άνθρωποι δεν χρησιμοποιούν σχεδόν καθόλου το αυτοκίνητο τους. Για μένα αυτό θα έπρεπε να είναι ο στόχος.
                        Δεν λέω ότι θα επιτευχθεί σε ένα χρόνο ή σε δύο αλλά από ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα που θα ήθελα να ακούσω από την κυβέρνηση, θα περίμενα καταρχήν να τεθεί αυτός ο στόχος. Αυτό δεν το είδαμε ούτε στο ρυθμιστικό σχέδιο για την Αθήνα που έκανε ο κ. Σουφλιάς ούτε στις προτάσεις που είχε κάνει πριν από ένα χρόνο. Γιατί θυμίζω και τον Μάιο του 2008 είχε κάνει επίσης προτάσεις για τη ρύπανση, την ατμοσφαιρική ρύπανση και δεν υλοποιήθηκε απολύτως τίποτε και τώρα επανέρχεται ένα καινούριο μέτρο.   
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ξέρετε τι λέει ο κόσμος όμως κ. Κουβέλη; Και δικαίως το λέει, καλά τα λες Κουβέλη τώρα που είσαι στην αντιπολίτευση και έχεις το περιθώριο και την άνεση να κάνεις όποια κριτική με όποιο τρόπο μπορείς να την κάνεις. Προτάσεις έχετε; Διότι καλά είναι τα λόγια αλλά πρέπει να υπάρχουν και προτάσεις οι οποίες να έρχονται απέναντι ή δίπλα σε αυτές που θα έπρεπε να πάρει η όποια κυβέρνηση.
ΣΠ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Βεβαίως. Αυτό που σας έλεγα τώρα για τα μέσα μαζικής μεταφοράς.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι αυτό είναι μια θεωρητική πρόταση την οποία, εντάξει τη λέμε όλοι καλό είναι να ενισχυθούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς, πώς και με ποιο τρόπο; Εδώ θέλουμε συγκεκριμένα σχέδια. Αυτό του κ. Σουφλιά, καλό ή κακό θα κριθεί από την πορεία και από τη συζήτηση που θα γίνει, είναι ένα σχέδιο.
ΣΠ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Σαφώς. Μα συγκεκριμένο σχέδιο είναι και αυτό που λέω από την πλευρά του ΠΑΣΟΚ, μέσα στο πρόγραμμά μας η ανάπτυξη των μέσων μαζικής μεταφοράς δεν είναι μόνο σε τρεις κουβέντες όπως το λέω τώρα, είναι ένα σχέδιο επεξεργασμένο, που το έχουμε επεξεργαστεί σε συνεργασία με τον Τομέα Δημοσίων Έργων και Μεταφορών που μιλάει ακριβώς για το πώς μπορούμε να αναπτύξουμε το δίκτυο των λεωφορείων και λεωφορειόδρομων, το δίκτυο των μέσων σταθερής τροχιάς, το τραμ, το οποίο δεν το συζητάει πια κανείς σε αυτή την κυβέρνηση, τον προαστιακό, φυσικά τις επεκτάσεις του μετρό που είναι πάρα πολύ σημαντικές και πρέπει να γίνουν.
                        Και εγώ θα ήθελα εδώ να τονίσω να γίνουν με έργα, όχι με λόγια, όπως τα ακούμε σήμερα και επίσης, θα το συνδέσω και με κάτι άλλο, γιατί νομίζω ότι σε μια πολιτική, γι΄ αυτό πρέπει κανείς να βλέπει όλες τις πλευρές και την ίδια την άμυνα της πόλης απέναντι στη ρύπανση και η άμυνα της πόλης, η πρώτη και μεγαλύτερη είναι οι ελεύθεροι χώροι με το πράσινο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σωστό είναι αυτό, πάμε παρακάτω. Εκλογές όμως δεν παίρνεις με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, εκλογές παίρνεις με Ι.Χ. Για να μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας. Άρα η πολιτική απέναντι στο ΙΧ είναι κρίσιμη για όλα τα κόμματα, γι΄ αυτό υπάρχουν και τοποθετήσεις.
ΣΠ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Συμφωνώ αλλά εδώ μπαίνει και ένα θέμα υπευθυνότητας. Αν ο στόχος μας είναι απλώς να πάρουμε εκλογές και να οδηγήσουμε τη χώρα να πάει λίγο πιο κάτω ακόμα, νομίζω ότι δεν προσφέρουμε τίποτε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι, δεν το λέω ως εκλογική καραμέλα μόνο, εννοώ ότι η πολιτική απέναντι στο αυτοκίνητο είναι πάντα κρίσιμη για το πώς θα αντιδράσει ο ψηφοφόρος.
ΣΠ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Σαφώς. Να σας πω όμως κάτι, εγώ νομίζω ότι αν ο πολίτης έχει να κρίνει απέναντι σε μια πρόταση που λέει, αυτή που είδαμε του κ. Σουφλιά που λέει απόσυρση κλπ. με τους όρους που αναφέρατε που σε πολλές περιπτώσεις είναι δύσκολη και από την άλλη έχει μια πρόταση πιο ολοκληρωμένη που λέει ότι σου δίνω τη δυνατότητα να μετακινηθείς με μέσα μαζικής μεταφοράς και σου δίνω και τη δυνατότητα αν το θέλεις, τουλάχιστον για την κατηγορία των αυτοκινήτων που όντως είναι ρυπογόνα να μπει σε αυτή τη διαδικασία, εγώ πιστεύω ότι υπάρχει πια μια ωριμότητα στους πολίτες που θα κρίνουν και θα πουν ότι προτιμώ την ολοκληρωμένη λύση.
                       
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν γίνεται ο Έλληνας να ζήσει χωρίς το αυτοκίνητό του και το βλέπετε. Δεν χρειάζεται πολύ κόπο.
ΣΠ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Θα μου επιτρέψετε να διαφωνήσω.
ΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν έχει εκπαιδευτεί.
ΣΠ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Ακριβώς, θεωρώ ότι ο Έλληνας δεν έχει πρόβλημα στο DNA του, δεν έχει κάποια αναπηρία που τον δένει περισσότερο με το αυτοκίνητο απλώς όπως πολύ σωστά το λέτε, δεν έχει την εκπαίδευση και δεν έχει και εμπιστοσύνη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και δεν είχε και τα μέσα μέχρι σήμερα.
ΣΠ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Έτσι ακριβώς.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τώρα όσο περνάει ο καιρός λίγο καλύτερα γίνονται τα πράγματα και με το μετρό και με το τραμ, σιγά – σιγά κάτι γίνεται. Νομίζω πάντως ότι αυτά τα πράγματα πρέπει να συζητιούνται από κοινού. Εδώ χρειάζεται μια λογική και μια στρατηγική, η οποία πρέπει να έχει προβολή στην επόμενη 10ετία. Δεν έχουμε πλέον καμιά επιλογή. 
ΣΠ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Ξέρετε πάνω σε αυτό το σημείο θέλω να κάνω ένα σχόλιο ότι αυτό το ζήτημα της αντιμετώπισης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης έπρεπε να είναι ένα ολόκληρο κεφάλαιο και πολύ κεντρικό στο ρυθμιστικό της Αττικής, έτσι δεν είναι; Το ρυθμιστικό της Αττικής είναι ένα ήσσονος σημασίας ζήτημα, το οποίο ουσιαστικά οδηγεί στην απόφαση της κυβέρνησης να κάνει περισσότερους οδικούς άξονες και η διαβούλευση γι΄ αυτό το θέμα με τους πολίτες και με τους φορείς γίνεται τον Ιούλιο και τον Αύγουστο. Δηλαδή ακυρώνεται στην πράξη αυτό ακριβώς που είπατε, ότι είναι ένα πολύ σημαντικό θέμα και έπρεπε να το συζητήσουμε για να καταλήξουμε, όχι να έχουμε μέσα στον Ιούλιο ανακοίνωση κάποιων μέτρων.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εδώ πάντως νομίζω και θα συμφωνήσω με τον κ. Σταθάκη που ακούσαμε πριν, εδώ δεν πρέπει να μιλάτε εσείς οι πολιτικοί ή δεν πρέπει να μιλάτε πολύ εσείς οι πολιτικοί για τέτοια ζητήματα περιβάλλοντος, ανάπτυξης, κυκλοφορίας, εδώ πρέπει να μιλάνε οι τεχνοκράτες, να μιλούν το Πολυτεχνείο και οι επιστήμονες, οι οποίοι έχουν πολύ συγκεκριμένες προτάσεις, έχουν δουλέψει, έχουν χύσει πολλά ποτάμια ιδρώτα για να μπορέσουν να καταθέσουν μελέτες, έχουν επικαιροποιήσει τις θέσεις, οι οποίες υπάρχουν σε σχέση και με την πραγματικότητα και θα έπρεπε νομίζω οι πολιτικοί όλων των κομμάτων να κάθεστε και να διαβάζετε με ευλάβεια όλα αυτά τα κείμενα και με βάση αυτά να κάνετε τις όποιες προτάσεις μετά επικυρώνοντας ουσιαστικά τις επιστημονικές θέσεις.
ΣΠ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Συμφωνώ απόλυτα και ξέρετε τουλάχιστον εγώ με το δικό μου ιστορικό σαν άνθρωπος που έχει ασχοληθεί με το περιβάλλον αρκετά, πρώτα απ’ όλα θέλω αυτό που προτείνουμε σαν πολιτικοί να είναι πολύ καλά επεξεργασμένο επιστημονικά, γιατί αλλιώς δεν βαδίζουμε σωστά.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα. Πάντως θα δούμε, νομίζω ότι θα συζητηθεί για πολύ αυτή η ιστορία, δεν θα περάσει τόσο γρήγορα, διότι ξέρετε…
ΣΠ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Και εγώ έτσι πιστεύω.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τη γρίπη μπορεί να την περάσουμε στο πόδι, ανησυχεί ο άλλος, τρομάζει κλπ. τον πιάνει ένας πανικός προς στιγμή, άμα του αγγίξεις το αυτοκίνητο τον προφυλακτήρα ξέρετε τον μπροστινό και του τον γδάρεις, τότε γίνεται έξαλλος.
ΣΠ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Όμως ξέρετε εκεί νομίζω ότι αυτό είναι και αίτημα αν θέλετε προς τα ΜΜΕ ότι πρέπει να θυμόμαστε την ουσία και μπορείτε πραγματικά να βοηθήσετε πολύ εσείς, και όχι μόνο την επιφάνεια γιατί αν απ’ όλα αυτά τα μέτρα μείνουν μόνο τα τέλη κυκλοφορίας και η απόσυρση, το μέρος της αγοράς δηλαδή, δεν κάνουμε τίποτε για το πραγματικό πρόβλημα. Πρέπει να θυμίζουμε όλοι, το λέω σαν πρόταση αυτό, να θυμίζουμε ότι εδώ το ζήτημά μας είναι η ατμοσφαιρική ρύπανση. Δεν είναι η αγορά, δεν είναι ο προφυλακτήρας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Νομίζω ότι είναι δύο διαφορετικά θέματα και κακώς τα βάζουμε στο ίδιο τσουβάλι. Είναι μέτρα για το αυτοκίνητο και μέτρα για την ατμοσφαιρική ρύπανση. Προφανώς με τον τρόπο που γίνεται τώρα μάλλον δεν συνδέονται.
ΣΠ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Έτσι ακριβώς.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να είστε καλά κ. Κουβέλη.
ΣΠ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Καλή σας μέρα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σας ευχαριστώ πάρα πολύ.
Σας άρεσε αυτό που διαβάσατε; Διαδώστε το:
Ετικέτες:
Κατηγορία: Τύπος & ΜΜΕ

Slider by webdesign